مطالب عمومی سری اول

چهارشنبه سوری ، تحت تاثیر گرانی عید ۹۸

جشن چهارشنبه سوری ایرانیان، سالهاست که شب چهارشنبه آخر سال خیلی از خونواده های ایرونی رو به عزا و ماتم و مصیبت کامل تبدیل می کنه.
ظرف یه دهه گذشته، ده‌ها تن از هموطنان، به دلیل ترقه بازیای ناراحت کننده که مثل ماهی قرمز و سمندر هفت سین، به زور، وارد آیینای سنتی نوروز شده، کشته یا زخمی شدن و این یعنی آسیب مادی و الهی بسیار به اقتصاد ملی و ضعیف کردن فرهنگ بیشتر.

خونواده های بسیاری در ۳۱ استان کشور در شب چهارشنبه سوری، عزادار می شن و بیمارستان‌ها به خصوص مراکز سوختگی، پر از کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی کهنسالانی می شه که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، تحت آسیب‌های جسمی و روحی ترقه بازی چهارشنبه سوری قرار گرفتن.

انفجارهای شدید و وحشتناکی که معابر شهرها رو به میدون جنگ تبدیل می کنه و رسم و منش چهارشنبه سوری رو به پایین ترین سطح ممکن سقوط میده، در جامعه شناسی خودمونی فرهنگ بیشتر، نشون از ناهنجاریا در خرده فرهنگا داره.
روایتی دردناک از بیسوادی و بی فرهنگی عده‌ای که شادی خود رو در ترس و زخم هموطنان می‌بینن.

آیینای سنتی نوروز، نسل به نسل و عصر به عصر، در حال تغییر عمیق و شگرفه. خوردن آجیل‌های گران، خرید ماهی قرمز، سبزهای لاکچری و سمندر و لاک پشت برکه ای و مار آبی و ریخت و پاشای عجیب و غریب در کنار تعطیلی ۲ هفته ای ایران، همه نشون از سقوط فرهنگ اهورایی از جایگاه عالی به جایگاه پسته.

شاید همین فرهنگ غلط باعث شده که در عید ۹۸، حمله مردم رو واسه خرید میوه غیر فصل و شیرینی جات و آجیل گران و خرید زورکی اجناس و پوشاک گران واسه عبور از آیینای این مدت، تماشاگر باشیم. اقتصاد عید، اقتصاد ملی رو ضعیف کردن میکنه و سلامت جامعه رو به خطر میندازه. به چه دلیل؟

  • تعطیلی هر روز در روزای اول فروردین، میلیونا دلار به اقتصاد شکننده ایران، آسیب می زنه.
  • اصرار ایرانیا به تولید جور واجور و حجیم سبزهای ماش و عدس و گندم و ذرت و رها کردن اون در طبیعت، اقتصاد ملی و محیط زیست ایران رو آسیب می زنه.
  • اصرار ایرانیا به سفر به مناطق شمالی و جنوبی کشور در مدت کوتاه تعطیلات نوروزی، شمار کشته های جاده های ایران رو به شکل زیادی زیاد می کنه.
  • خرید و خوردن میلیونا تن شیرینی و آجیل پر نمک، بهداشت و سلامت ملتی که دیابت و فشار خون در اونا در حال زیاد شدنه رو تهدید می کنه.
  • حمله مقطعی مردم واسه خرید خوردنی و پوشیدنی و نوشیدنی و شوینده، عرضه جنسای بی کیفیت و بدون استاندارد رو زیاد می کنه.
  • اقتصاد عید، کاهش سطح نظارت و بازرسی روی عرضه کنندگان کالا و خدمات رو منجر می شه.
  • اقتصاد چهارشنبه سوزی، میلیون‌ها دلار به اقتصاد کشور آسیب می زنه.
  • ۲ هفته، روابط اقتصادی و تجاری ایران رو تحت تاثیر قرار میده.
  • تعطیلی ۲ هفته ای وزارت آموزش و پرورش، هزینه تموم شده آموزش و تحصیل رو افزایش و باسوادی علم اموزان رو به تاخیر میندازه.
مقاله دیگر :   راهکاری علمی برای آنهایی که تمرینات ورزشی روی اندام شان تاثیری ندارد

چهارشنبه سوری تحت تاثیر گرانی

چه تحریم پسته، جواب داده باشه چه جواب نداده باشه، فروش پسته در آستانه نوروز ۹۸ به شکل زیادی کم شده و پسته های درجه ۱، ظرف مدت کوتاهی در انبارها به پسته های درجه ۳ تبدیل می شه.
پسته ای که روی کیلویی ۵۰ هزار تومن هم خریدار نداشت، حالا هر کیلوی اون از مرز ۲۰۰ هزار تومن گذشته س و مثل پراید ۵۴ میلیون تومانی، به جوک شب عید ایرانیان در نوروز ۹۸ تبدیل شد.

به تراژدی پسته و گوشت قرمز، باید چهارشنبه سوزی رو هم اضافه کرد که گرانی، بازارش رو در عید نوروز ۹۸، حالا خوبیش اینه کساد کرد و آتیش زدن پول به وقت خوشی الکی رو کم کرد. دو روز مونده به مراسم چهارشنبه‌سوری سر و صداهای سطح شهر از «دروازده دولاب تا نیاوران» کمتره و کمتر صدای بمب‌های دست‌ساز و نارنجک به گوش می‌رسد.

صداهایی که خیلی از مردم خواهان هرچه کمتر شدن اونا از سویی و از طرف دیگه برگزاری مراسم اصیل واسه این جشن هستن. تا به رسم قدما با روشن کردن آتیش در کوی و برزن و گذشتن از اون با دلی خوشحال و البته با سلامت‌ سال جدید رو شروع کنن. امسال با وجود اون‌که دو روز بیشتر به برگزاری این مراسم نمونده، اما کم شدن تعداد فروشندگان مواد محترقه و سروصدا در شهر توجه بسیاری رو به خود جلب کرده.

نکته‌ای که حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران تایید کرده و می‌گوید در جلسه هفته گذشته شورای تامین استان دراین‌باره صحبت شده و نیروی انتظامی از اقداماتش گفته: «براساس گفته‌ نیروی انتظامی مواد محترقه غیراستاندارد بسیار سنگینی از سطح شهر کشف شده و همین دلیلی بوده که تا حالا، هم تماشاگر حوادث کمتری باشیم و هم تلفات کمتر باشه.»

اون‌طور که گودرزی می‌گوید نیروی انتظامی در محدوده غرب، شرق و ری و شمیرانات امسال تصمیمات گسترده‌ای داشته تا اندازه تلفات و خسارات این روز کاهش پیدا کنه.
این درحالیه که از‌ سال گذشته تا حالا تماشاگر کاهش زیادی بوده‌ایم: «امسال به خاطر تلاش رسانه‌های جور واجور و آموزش اونا و از طرف دیگه آشنایی مردم با عاقبتای این موضوع تماشاگر کم شدن اندازه خسارات بوده‌ایم و شرایط به نسبت سال‌های گذشته بسیار بهتر شده.»

اون می‌گوید تلاش سازمان‌های جور واجور بر اینه تا مردم روز خوبی رو بگذرونن و مردم هم باید هم جهت با نیروی انتظامی و سازمان‌های جور واجور واسه کاهش تلفات و خسارات تلاش کنن.