مطالب عمومی سری اول

راهکاری علمی برای آنهایی که تمرینات ورزشی روی اندام شان تاثیری ندارد

تا حالا واسه تون پیش اومده که از نبود گرفتن نتیجه از انجام خیلی از فعالیتای ورزشی که هیچ کدوم به تناسب اندام تون نیانجامیده ناامید و خسته شده باشین؟

تحقیقات علمی گذشته، جواب راضی کننده ای به جواب شما میده چون که شما ممکنه جواب دهنده مناسبی به اون نوع خاص از تمرین ورزشی نباشین.

این مطالعه در دانشگاه «کوئین» در کانادا انجام پذیرفته و این نتیجه رو بدست آورده که از انجام تمرینای ورزشی از یکی به یکی دیگه و چگونگی پاسخگویی هرکی به اون نوع تمرین تفاوتایی هست.

در این مطالعه از ۲۱ داوطلب خواسته شد که اول یه گروه از  تمرینای ورزشی رو بکنن و بعد نوع دیگری از اونو امتحان کنن. بعضی از این افراد با اتمام و امتحان کردن هر دو نوع پیشرفتایی داشتن، در گروه دیگه هیچ پیشرفتی توجه نشد و گروه دیگری از اونا هم وضعیت بدتری رو تجربه کردن.

میدونید نکته باحال این تحقیق چی بود؟ فرد فرد این داوطلبان به یه تمرین مشابه پاسخای بدنی به طور کامل متفاوتی با بقیه رو نشون دادن.

در ایمیلی که «جانی میِرز» با ۲۵ سابقه مربی گری به Bustle می زنه میگه: “من بر این باورم که آدما به تمرینای ورزشی جورواجور، پاسخای مختلفی نشون میدن.
وقتی تمرینی واسه یه فرد مناسبه، دلیلی نداره که واسه دیگری هم به همون اندازه کاربرد داشته باشه.”

پس نگران نباشین اگه تا کنون تلاش خود رو کردین و به نتیجه دست نیافته اید هنوزم امیدی واسه رسیدن به هدف تون که به درستی تناسب اندامه هست.

فقط باید گزینه بهتر از چیزی که تا کنون برگزیده بودین رو پیدا کنین. چیزی که در ادامه این نوشته می خونید، نظرات تعدادی از متخصصانیه که تجربیات سالیان طولانی رو در اختیارتون قرار دادن.

از کجا بدونین که تمرینای بدنسازی ای تا کنون انجام می دادین مناسب بوده یا خیر؟ 

نصف رقابت شما به این موضوع وابسته که به اون تمرین ورزشی ای که در حال انجام اون هستین علاقه دارین یا خیر. «لارا کراچلی» از مربیان باتجربه و از برندگان المپیک سال ۲۰۰۴ در این باره میگه: “اگه به ورزشی که انجام می دید علاقه داشته باشین اون وقت با موندگاری بیشتری به اون خواهید پرداخت و اونو رها نمی کنین.”

کراچلی ادامه میده: “اگه اون ورزش مورد علاقه شما باشه و تحت نظر یه دکتر وضعیت بدنی خود از جمله ضربان قلب و فشار خون خود رو هم تحتِ کنترل داشته باشین، می تونه بسیار اثر داشته باشه.”

تحقیقات نشون داده که حتی اگه ادما از خستگی رنج ببرن، ورزشای سبک می تونه واسه افزایش انرژی اونا به درد بخور باشه. اگه بخوایم خلاصه بگیم، این وضعیت به ترشح هورمونی به نام «اِندورفین» و ضربان قلب وابسته که می تونه اکسیژن بیشتری به مغز و بقیه ارگانای بدن تون برسونه.

یکی دیگه از نشونه های موثر بودن تمرین ورزشی ای که انجام می دید، اینه که بتونین بهتر بخوابین. بعضی از پژوهشا نشون دادن که اگه در هفته دست کم ۱۵۰ دقیقه ورزش کنین، می تونین شبا بهتر بخوابین و واسه روز بعد هم آمادگی و هوشیاری بیشتری داشته باشین.

اما هر تمرین ورزشی ای نمی تونه این کار رو واسه تون بکنه. انجام تمرینای ورزشی اشتباه و یا دیروقت می تونن دلیل مشکل در خواب شن. هم اینکه در مطالعه دیگری، نشون داده شد که انجام ورزشای سنگین، می تونه بر خواب فرد اثرات منفی بزاره.

اگه تمرین ورزشی فعلی که انجام می دید در وضعیت خواب تون اختلالی به وجود نیاورده بدون معناست که اون ورزش واسه تون مناسبه وگرنه، احتمال داره که مشکل بوجود اومده در وضعیت خواب تون به ورزشی وابسته باشه که بدن تون پاسخگوی خوبی به اون نیس و باید تغییراتی در اون به وجود بیارین.

مقاله دیگر :   شرایط، مدارک و شیوه دریافت بیمه بیکاری سال ۹۸ با ابلاغ جدید

کراچلی در این مورد وزنه زدن رو برمی شمارد و میگه با اینکه من این کار رو به شاگردانم پیشنهاد می کنم اما بسته به هدفی که اونا از تناسب اندام شون دارن، این وزنه ها باید تنظیم شن. ضمن اینکه ممکنه واسه بعضی از افراد اصلا کارآیی نداشته باشه.سئوال اینه که اگه ورزشی رو یه مدت امتحان کردین و جوابگو نبود باید چه کاری انجام بدین؟

جواب اینه که شاید باید تغییری در شدت و یا تناوب تمرینای ورزشی خود انجام بدین. مهم اینه که زود تسلیم نشید. کراچلی در این باره میگه: “وقتی که واسه یکی از شاگردان جدیدم برنامه ورزشی رو تنظیم می کنم، از اون توقع دارم که به مدت ۶۰ تا ۹۰ روز به اون برنامه معتقد باشه اما اینا به هدف پایانی اون فرد، وابسته. وقتی که این افراد استرس داشته باشن، بدن تغییراتی می کنه اما اونا احتیاج دارن که در طول زمان طولانی تری این وضعیت رو دوباره درست کنن.”

میِرز هم ضمن تایید گفته های کراچلی میگه: “باید به خودتون زمان بدین تا ببینین به چیزی علاقمند هستین یا خیر. مثلا دو ماه اون ورزش رو انجام بدین و بعد از اینکه اثرات مثبت اون روی ضربان قلب یا تناسب اندام تون مشاهده کردین اونو انتخاب کنین.

با آزمون و خطا دریابید که چیجوری باید آموزشایی ورزشی رو در یافت کنین

راهی هست که از اون به «بازخورد بیولوژیکی بدن» یا biofeedback یاد می شه.
با این روش مثلا بعضی تمرینای مربوط به دویدن رو تمرین می کنین و متنظر عکس العمل بدن به اون می مونید. واسه این کار از ناحیه کمر به جلو خم شید و تا جایی این کار رو انجام بدین که احساس کمی درد کنین. بعد از این کار بیشتر خم شید و ببینین که می تونین این کار رو بیشتر پیش ببرین.

این تمرینا رو تا جایی انجام بدین که به بدن درد و فشاری وارد نکنین. براساس «بازخورد بیولوژیکی بدن» درخواهید یافت که کدوم تمرین واسه بدن تون مناسب و کدوم نیس.

هم اینکه باید این رو هم در نظر داشته باشین که این تنها ورزش نیس که می تونه به شما در تناسب اندام کمک کنه چون که به کمی تغییر در شدت و دفعات تمرینای ورزشی خود در آخر به بهترین گزینه واسه بدن دست پیدا می کنین اما عوامل بسیار دیگری از جمله تغذیه و مکملای غذایی و هم اندازه استرحت شما می تونن در این روند تاثیر زیادی داشته باشن.

کارچلی تاکید می کنه در کنار همه اینا شما باید بتونین از اون تمرینایی که انجام می دید لذت ببرین و هم با اون به شادی برسین. باید بدونین که چی شما رو خوشحال می کنه.

میِرز هم بر این موضوع تاکید داره.

هدف اصلی در انجام این ورزشا و آموزشای ورزشی اینه که چه احساسی رو تجربه می کنین و چقدر حال روحی و جسمی تون با اون تمرینا خوبه.