مطالب عمومی سری اول

چطور در زمستان از خشک شدن و خارش گرفتن پوست خود جلوگیری کنیم؟

واسه خیلی از افراد، ماه های سرد زمستون با خود درد طولانی خشکی پوست رو داره.
اگه شمام از اون دسته آدمایی هستین که در روبرو شدن با خشکی پوست از لوسیونای جور واجور استفاده می کنین و معمولاً نتیجه مناسب نمی گیرین، باید بدونین که راه حل این موضوع بسیار ساده تر از اون هستش که فکر می کنین. هر چند رطوبت رسانی به پوست می تونه کمک کننده باشه اما به گفته کارشناسان پوست راه های طبیعی دیگری مانند تغییر عادت رفتاری هست که باعث می شه پوست به طور خودکار رطوبت مورد نیازش رو تامین کرده و اینجوری از خشک شدن خود جلوگیری کنه.
در ادامه این مطلب شما رو با تعدادی از روشی که در ماه های زمستون میشه واسه جلوگیری از خشک شدن پوست به کار گرفت آشنا می کنیم.

۱- دوش گرفتن هاتون رو کوتاه کنین

موثرترین عادت رفتاری که روی خشکی پوست خیلی موثره، عادت دوش گرفتنه. خیلی از افراد پس از یه روز طولانی و خسته کننده در هوای سرد، دوست دارن با یه دوش طولانی آب گرم همه چیز رو جبران کنن. اما به گفته کارشناسان پوست این موضوع می تونه به پوست شما آسیب برسونه. دکتر جاشوا زیشنر، رییس بخش تحقیق زیبایی و بالینی بخش پوست در بیمارستان مونت سینای در نیویورک در این باره اینجور میگه:” قرار گرفتن همیشگی و دراز مدت در برابر آب گرم باعث می شه که پوست روغنای طبیعی بسیار حیاتی خود رو در لایه های خارجی از دست بده که نقش بسیار مهمی در جلوگیری از مواد خارجی به درون پوست دارن”. به گفته دکتر زیشنر هر دوش گرفتن نباید بیشتر از ۱۰ دقیقه به طول برسه و اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین دمای آبی که با اون دوش می گیرین نباید در حدی باشه که تحمل اونو به دلیل داغی نداشته باشین.

۲- دوری از کالاهایی که باعث خشکی پوست می شن

کالاهایی که واسه شستن پوست خود مورد استفاده قرار می دید می تونن در خشکی پوست هم سهم داشته باشن. مثلا صابونای سنتی دارای ترکیبات آلکالینی بوده که باعث از بین رفتن سطح اسیدی طبیعی پوست شده و در خشک شدن پوست موثر هستن. واسه جلوگیری از این موضوع، بهتره از تمیز کننده های پوستی استفاده کنین که pH اونا در سطح متعادلی باشه و باعث از بین رفتن سطح اسیدی روی پوستتون نشه. باید دنبال تمیز کننده های پوستی باشین که در عین نابود کردن کثیفیای آسیب ای به پوست شما وارد نکنن. تمیز کننده های ملایم همیشه بهترین گزینه واسه اینجور کاری هستن.

در مورد اجناس لایه بردار چیکار باید کرد؟ لایه برداری می تونه در نابود کردن خشکی پوست بسیار موثر واقع شه اما اگه به طور مرتب از لیف یا دیگه محلولای شستشوی صورت لایه بردار استفاده می کنین بهتره در فصل زمستون این کار رو کمتر انجام بدین. به گفته دکتر ماری لجر، متخصص پوست در نیویورک، باید دید که پوست شما چه میگه، باید پوست خود و عکس العمل هاش رو بشناسین. ایشون در این باره اینجور میگه:” اگه پوست شما خشک و پوسته پوسته می شه بهتره که اجناس لایه بردار رو یه به یه امتحان کرده و ببینین که کدوم یکی با پوست شما سازگارتره و پوست شما اونو بهتر تحمل می کنه”.

۳- رطوبت رسانی درست به پوست

هر گاه دوش گرفته یا صورتتون رو می شویید باید پوستتون رو مرطوب کنین. به جای این که صورتتون رو با هوله بمالید بهتره با ضربه زدن آروم روی پوست بوسیله هوله، اونو خشک کنین. بعد در حالی که پوستتون هنوز کمی نمناکه از لوسیونای مرطوب کننده استفاده کنین تا بیشترین جذب انجام بشه. این کار رو هر بار که در طول روز دست هاتون رو می شویید هم می تونین انجام بدین. در مورد این که چه مرطوب کننده هایی رو استفاده کنین هم باید بدونین که در فصل زمستون بهتره از کرمای مرطوب کننده غلیظ که ترکیبات روغنی بالایی دارن استفاده کنین. اما به گفته کارشناسان پوست مهم ترین و اصلی ترین عامل در انتخاب مرطوب کننده اینه که از لوسیونی استفاده کنین که با اون راحتید و از ان حال می کنین.

مقاله دیگر :   معرفی ۵ بازی گروهی شاد و هیجان‌انگیز برای شب یلدا

در طرف دیگه ماجرا هم بهتره از زیاده روی دوری کنین. به گفته دکتر زیشنر، در حالی که تا حالا مشکلی از ناحیه استفاده زیادتر از اندازه از مرطوب کننده ها گزارش نشده اما در صورت استفاده دوبرابر و افراطی و غیر اصولی از لوسیونای مرطوب کننده باعث می شه که بعضی افراد حس کنن پوستشون به ترکیبات مرطوب کننده خارجی وابسته شده.
براساس گفته های دکتر زیشنر وقتی که هر ساعت حجم خیلی از ترکیبات مرطوب کننده دارای روغن فراوون روی پوست مالیده می شه، پوست دیگه درک خود از محیط واقعی دور و بر رو از دست میده. از این رو وقتی به این نتیجه برسه که محیط دور و برش خشک نیس دیگه لزومی واسه تولید رطوبت طبیعی خود نمی بینه.

اینجوری پوست بیشتر از قبل خشک به نظر رسیده و این سیکل تکراری، بدتر هم می شه و فرد هم تنها چاره راه رو اضافه کردن بر به کار گیری لوسیونای مرطوب کننده می بینه. پس بعضی وقتا لازمه به پوستتون اجازه تنفس داده و اینجوری در این مدت باید از مالیدن لوسیونای مرطوب کننده دوری کرد.

۴- یه سیکل منظم واسه مرطوب کردن پوست پیدا کنین

از دیگر روشای حفظ رطوبت پوست در طول زمستون اینه که موقع شب از دستگاه های مرطوب کننده هوا یا بخارسازها استفاده کنین که در جلوگیری از خشک شدن پوست صورت و دور و بر بینی بسیار موثر هستن. مقدرا آبی که می خورین هم سهم زیادی در مرطوب نگه داشتن پوست شما نداره و نمیشه با یه رژیم غذایی خاص رطوبت پوست رو به طور کامل تضمین کرد.
با این وجود پیشنهاد می شه که حتماً از غذاهای دارای آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب که به ساخت لایه های محافظ پوستی و داشتن سلولای پوستی سالم منجر می شن استفاده کنین.

از هر روشی که واسه مرطوب سازی پوستتون استفاده می کنین بهتره یه سیکل منظم رو دنبال کنین. یعنی تلاش کنین یه برنامه منظم واسه رطوبت رسانی به پوست پیدا کرده و به اون معتقد بمونین. به گفته دکتر لجر بهتره در این کار از راه آزمون و خطا استفاده کنین و اگه از محصول یا روشی جواب مناسبی دریافت نکردید روشای دیگه رو امتحان کنین. هیچ وقت از مشاوره با یه متخصص پوست غافل نشید.