برگزیده

مزایا، کاربرد و قیمت آجر نسوز

مقدمه قیمت آجر نسوز

هنگام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای ساخت یک ساختمان و استفاده از نمای آجر نسوز با عمر مفید و قابلیت‌های یک زندگی راحت، باید موارد زیادی را در نظر بگیرید. باتوجه ‌به طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله هزینه، راحتی و سبک معماری مدرن و کلاسیک، آجرهای نسوز امروزه یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های معماران هستند. در این مطلب، ابتدا به مزایای آجر نمای نسوز و کاربردهای آن می‌پردازیم و سپس عوامل مؤثر بر قیمت آجر نسوز را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عوامل مؤثر بر قیمت آجر نسوز

قیمت آجر نسوز بر اساس جنس

انواع آجرهای نسوز از مواد مختلفی ساخته شده‌اند. به‌عنوان‌ مثال، آجرهای نسوز بالا آلومینا باید از بوکسیت استفاده کنند، آجرهای نسوز منیزیا به منیزیم و آجرهای کربنی به گرافیت نیاز دارند. مواد مختلفی که در آجر نسوز بکاررفته در قیمت نهایی مؤثر است.

قیمت آجر نسوز بر اساس مدل و مشخصات

در شرایطی که مواد آجرها یکسان باشد، مدل‌های مختلف آنها بر قیمت تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان ‌مثال، آجرهای نسوز استاندارد و آجرهای نسوز با شکل خاص، هزینه‎های قالب‎گیری و پردازش را در برمیگیرند. بنابراین، قیمت آجر نسوز در موارد مختلف، متفاوت است.

قیمت آجر نسوز بر اساس شاخص فیزیکی و شیمیایی

آجرهای نسوز متنوع با مواد سازنده مختلف، شاخص‌های فیزیکی و شیمیایی متفاوتی نیز دارند. شاخص‌های فیزیکی و شیمیایی عوامل اصلی تأثیرگذار بر قیمت آجرهای نسوز هستند؛ بنابراین، هنگامی که مشتریان آجر نسوز را خریداری می‌کنند، شاخص فیزیکی و شیمیایی موردنظر را انتخاب می‌کنند و فروشنده یا سازنده بر اساس آن قیمت‌گذاری می‌کند.

 

تفاوت آجر نسوز و آجر معمولی

آجرها در انواع زرد، خاکستری، قرمز و نارنجی سنتی، وجود دارند و به میزانی گسترده در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند. به‌طور خلاصه، فرایند تولید آجرهای سنتی شامل قالب‌گیری خاک رس و پختن آن در کوره‌ها، ایجاد بلوک‌های جامد، بلوک‌های سوراخ‌دار، کوبوگوس، کاشی و اشکال دیگر است. آجرهای سرامیکی ارزان هستند؛ اما اگر در نزدیکی منابعی با گرمای زیاد نصب شوند، دچار ترک‌خوردگی می‌شوند. برای رفع این مشکل، آجر نسوز نما مناسب هستند.

ممکن است عجیب به نظر برسد، ماده‌ای که در کوره‌ها در دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بیند، نمی‌تواند دمای بالا را تحمل کند. در حقیقت، مشکل اصلی شوک حرارتی است. هنگامی که آجر معمولی با منبع گرما تماس پیدا می‌کند، به‌سرعت منبسط می‌شود. با توقف منبع گرما (به‌عنوان‌مثال آتش خاموش می‌شود)، مواد منقبض می‌شوند. این تغییرات ناگهانی دما بر پایداری سازه تأثیر گذاشته و می‌تواند سبب ایجاد ترک و مشکلات جدی دیگر شود.

مواد نسوز آن‌هایی هستند که می‌توانند دمای بالا را تحمل کنند بدون اینکه گرما به ساختار، مقاومت یا رسانایی حرارتی آنها آسیب برساند. در مورد آجرها، ترکیب شیمیایی نسوزها با آجرهای معمولی متفاوت است و این مورد روی  رنگ و هدایت حرارتی آنها تأثیر خواهد گذاشت.

مزایای آجر نما نسوز

آجر نسوز کاملاً قابل‌اعتماد است

آجر نسوز به دلیل استحکام بالا و قابلیت سرمایه‌گذاری قابل‌اعتماد، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مصالح ساختمانی در جهان شناخته می‌شود. ساختار باکیفیت آجرهای نسوز، ساختمان را برای خانواده شما و نسل‌های آینده حفظ می‌کند! بنابراین با وجود چنین سرمایه‎گذاری، افزایش قیمت آجر نسوز نسبت به آجر معمولی کاملاً منطقی است.

آجر نسوز، مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهد

تحقیقات اخیر نشان داده است که ضخامت، جرم و دیواره، اجزای اساسی حفاظت از انرژی در سیستم «طراحی معماری غیرفعال» به‌حساب می‌آیند. آجر نسوز به‌گونه‌ای طراحی شده‌ که به تثبیت تغییرات دما در ساختمان کمک می‌کنند. هنگامی که آجر نسوز با عوامل مؤثر دیگر، یعنی جهت ساختمان، تهویه و عایق، همراه می‌شود وابستگی به گرمایش و سرمایش مصنوعی و در نهایت مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

مقاله دیگر :   تجارب برتر اردویی | ❶ دانلود نمونه تجربیات برتر اردویی و اردوگاهی 401-1400

طیف گسترده‌ای از سبک معماری با انواع آجر نسوز نما

آجر نسوز سبک خاصی به هر ساختمان می‌بخشد. رنگ‌ها و بافت‌های طبیعی آجر نسوز، امکان ایجاد تضاد شدید در نماهای چشمگیر و همچنین طراحی معماری سنتی را به شما می‌دهد. بنابراین، آجر نما نسوز در هر دو سبک معماری سنتی و مدرن کاربرد دارند.

آجر نما نسوز رنگ‌های متنوع و الهام‌بخشی دارند

اگر می‌خواهید رنگ‌های خلاقانه‌ای را به نمای ساختمان خود اضافه کنید، انواع آجر نسوز نما تنها گزینه های موجود هستند. این آجرها رنگ‌های متنوعی را از شکلاتی گرفته تا قرمز و پرتقالی ارائه می‌دهند. با کمک آجر نما نسوز از رنگ‌های متضاد بادوام بالا در نمای خود بهره ببرید.

آجرهای نسوز کاملاً مقاوم هستند

مهم‌ترین ویژگی ساختمان با نمای آجر نسوز، مقاومت آن در برابر حرارت و انواع شرایط آب‌وهوایی است. آجر نسوز در برابر خطر آتش‌سوزی کاملاً مقاوم است و عملاً بدون هیچ‌گونه تعمیر و نگهداری، یک‌عمر بدون نقص دوام می‌آورد.

اگر شومینه دارید، بدون شک با واژه آجر نسوز شومینه برخورد کرده‌اید. کلید عملکرد آجرهای نسوز این واقعیت است که حتی در برابر شدیدترین حرارت، همیشه خنک باقی می‌مانند. شاید به نظر برسد قیمت آجر نسوز بالا باشد؛ اما آجرهای نسوز برای زندگی ایمن هستند و این امر آنها را به گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و قابل‌اعتماد برای طراحی ساختمان‌های مسکونی تبدیل کرده است.

کاربرد آجر نسوز

آجر نما نسوز بر اساس نوع و میزان مواد بکاررفته در آنها، متنوع هستند و به همین دلیل کاربردهای متفاوتی نیز دارند. برای مصارف خانگی مانند اجاق‌گاز، کباب‌پز و شومینه، آجر نسوز مورداستفاده معمولاً از خاک حاوی عمدتاً آلومینا و سیلیس تشکیل شده‌اند، عناصری که قادر به تحمل درجه حرارت بالا هستند. درحالیکه آلومینا ویژگی‌های بازتابی دارد، سیلیس یک عایق عالی است. هرچه میزان آلومینا در آجر بیشتر باشد، تحمل دمای بالا در آجر بیشتر خواهد بود (که برای مصارف صنعتی ضروری است) و قیمت آن نیز بالاتر است. سیلیس رنگ مایل به خاکستری بیشتری دارد، درحالیکه آلومینا ظاهر زردتری دارد.

از آجرهای نسوز در ساخت دیواره‌های درونی و بیرونی شومینه، نمای ساختمان، دیواره‌های داخلی کوره‌های ذوب‌آهن و کوره‌های تولید شیشه کاربرد دارند. همچنین از آنها برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل، کف‌پوش و دیوارپوش نیز استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

آجرهای نسوز نوع خاصی از آجر هستند که با استفاده از خاک رس ساخته می‌شوند و مقاومت خوبی در برابر درجه حرارت بالا دارد. این آجرها در کوره‌ها، شومینه‌ها و طراحی نما و دکوراسیون استفاده می‌شوند. روش ساخت آجرهای نسوز مشابه آجرهای معمولی است، به جز اینکه حین فرایند سوزاندن، آجرهای نسوز در معرض دمای بسیار بالا قرار می‌گیرند.

بنا بر آنچه گفته شد، آجرهای نسوز مزایای زیادی برای استفاده در مصارف صنعتی و غیرصنعتی دارند. مقاومت بالا در برابر حرارت، تنوع رنگ و زیبایی و قابلیت هدایت حرارتی، آنها را به گزینه‌ای عالی به‌ویژه برای ساختمان‌ سازی تبدیل کرده است.