پژوهش ایرانداک - دانلود نمونه پایان نامه

متن کامل پایان نامه را در سایت منبع fuka.ir می توانید ببینید

در بررسی آثار، از یک سو به دلیل گستردگی و تنوع آن‌ها و از سویی به علت محدودیت زمانی، بنابر اختصار نهاده شد. بنابراین برای آشنایی بیش‌تر با چگونگی چهار چوب پژوهش حاضر، یادآوری موارد زیر ضروری می‌نماید:
1- آثار مورد بررسی مشتمل بر کتاب، مقاله، یادداشت‌های سفر و هدایت پایان‌نامه‌های دانش‌جویی است که چگونگی هر کدام از این گونه‌ها در فصل مربوط به خود بیان شده است.
2- برای این که شخصیت علمی و ادبی و دامنه‌ی فعالیت‌های فرهنگی حسن‌لی، بیش‌تر و بهتر، معرفی شود، روز شمار زندگی ایشان نیز به صورت شناس‌نامه‌ای آورده شده است.
3- این پایان‌نامه، در پنج فصل تنظیم و گزارش شده است که در فصل اول، کلیات و در فصل دوم کتاب‌ها و در فصل سوم، مقاله‌ها و در فصل چهارم یادداشت‌های سفر و پایان‌نامه‌های راهنمایی شده و در فصل پنجم نتیجه‌گیری آمده است.
4- هر چند در آغاز فصل‌های دوم، سوم و چهارم که در بر گیرنده‌ی بدنه‌ی اصلی پایان نامه‌ی حاضرند، در قالب پیش در آمدی کوتاه، به چه گونگی کار انجام گرفته در هر کدام از این فصل‌ها، اشاره شده است، در این جا نیز یادآور می‌شود که کتاب‌های مورد بررسی، نخست در هشت گروه موضوع بندی و در نموداری نشان داده شده‌اند. گفتنی است که ترتیب قرار گرفتن کتاب‌ها در هر گروه، بر اساس تاریخ چاپ و ترتیب آورده شدن عنوان‌های هر گروه از کتاب‌ها از راست به چپ و به ترتیب الفبایی است. علاوه بر این، پس از نمودار، و پیش از ورود به معرفی تفصیلی کتاب‌ها، نخست کتاب‌ها فهرست‌وار و به ترتیب تاریخ چاپ آورده شده‌اند.
برای معرفی کتاب‌ها، بیش‌تر از مقدمه و متن خود کتاب‌ها کمک گرفته شده است و با توجه به چگونگی هر کتاب و دریافت خود، حجم توضیح‌ها زیاد و کم شده است. مطلب یاد شده در فصل مقاله‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است، منتهی با این تفاوت که مقاله‌ها نخست به چهار گروه «شعر گذشته»، «نثر گذشته»، «شعر معاصر» و «نثر معاصر» تقسیم بندی گردیده‌اند و هر گروه نیز با عنوان‌هایی یاد شده‌اند و مانند کتاب‌ها به ترتیب تاریخ چاپ و بر اساس الفبایی ردیف شده‌اند.
با این حساب، پرداختن به آثار کاووس حسن‌لی، شاعر و پژوهشگری که در سال‌های اخیر در حوزه‌ی زبان و ادب فارسی، کارهای به نسبت فراوان و متنوعی را نگاشته است و به جامعه‌ی ادبی عرضه کرده، ضروری می‌نماید.

اهداف تحقیق (شامل اهداف علمی، کاربردی و ضرورت‌های خاص انجام تحقیق)اهداف علمیبررسی جامع فعالیت‌های یکی از شخصیت‌های علمی و ادبی کشور برای معرفی به حوزه‌های دانشگاهی و ادبی
اهداف کاربردی:حاصل این پژوهش می‌تواند راهنما و کمک کار پژوهشگران و به ویژه ادب پژوهان جوان‌‌تر به خصوص درزمینه‌ی کتاب شناسی‌های توصیفی و تحلیلی باشد.
ضرورت‌های خاص انجام تحقیقاز دو زاویه‌ی انجام دادن این تحقیق ضروری دانسته شده است:
یکی از این نظر که ایشان آثار متعددی دارند و در بسیاری از آن‌ها از نوآوری سخن رفته است و جا دارد وجوه نوآوری‌های ذوقی و پژوهشی نام برده بررسی و ارائه شود.
دیگر آن که بررسی آثار علمی و پژوهشی ایشان میتواند راه را برای کارهای پژوهشی و مشابه دیگر هموار سازد.
پیشینه‌ی تحقیقتا کنون درباره‌ی آثار کاووس حسن‌لی مقاله‌هایی نوشته شده، ولی به صورت کتاب و پژوهشی جامع،کاری صورت نگرفته است. از جمله کارهایی که درباره‌ی اشعار و پژوهش‌های حسن‌لی نوشته شده، حدود 38 مقاله است که در نقد آثار وی نوشته شده که در فصل های بعد ضمن بررسی مقالات و کتابهای او به آنها خواهیم پرداخت.
خسرو قاسمیان در مقاله‌ای با عنوان«فرهنگ سعدی پژوهی» به نقد و بررسی کتاب فرهنگ سعدی پژوهی پرداخته است. وی در این نوشته، به ارزش‌های فرهنگ سعدی پژوهی اشاره نموده و هم به پاره‌ای از اشکال‌ها پرداخته است و می‌گوید:
«این فرهنگ با رویکردی تازه و شیوه‌ای کاربردی و چند جانبه، اتفاقی است بی‌نظیر که در حوزه‌ی سعدی پژوهی صورت گرفته است. وی نیز به ساختار تشکیلاتی فرهنگ سعدی پژوهی پرداخته و بخش‌های پنج گانه کتاب را بررسی نموده است؛ و اشاره دارد که نکته‌ی حائز اهمیت درمورد تفکیک بخش‌های پنج‌گانه‌ی کتاب این است که مراجعه کننده به راحتی می‌تواند به هر بخشی که مایل باشد رجوع کند و مطلب مورد نظر خود را بیابد. ایشان در ادامه به معماری فرهنگ سعدی پژوهی می‌پردازد و معتقد است: شاید نخستین پرسشی که به ذهن برخی خطور کند، این باشد که آیا نام «فرهنگ» برای این مجموعه مناسب است؟ و یا اگر عنوان دیگری مانند «کتاب شناسی تحلیلی سعدی پژوهی» را بر آن می‌نهادند، مناسب‌تر نبود؟...»
قاسمیان، خسرو، فرهنگ سعدی پژوهی، کتاب ادبیات و فلسفه، شماره‌ی 9، 1380، صص: 81-78.
محمد حکیم آذر و شهلا نظری در مقاله‌ای با عنوان «بازخوانی اجمالی گونه های نوآوری در شعر معاصر» به بررسی کتاب «گونه‌های نو آوری در شعر معاصر ایران» پرداخته و اشاره داشته‌اند که:
«در این کتاب کاووس‌حسن‌لی حد و مرز عرصه‌های مورد پژوهش را مشخص کرده و از کلی گویی و انشا نویسی کاملا ًپرهیز کرده است؛ اگر چه در نقد و تحلیل برخی جریان‌ها جای کار بیشتری احساس می‌شود. نکته‌ی دیگر آن که، این کتاب خلأ موجود در حوزه‌ی گونه شناسی نوآوری در آثار معاصر ایران را بر طرف نموده و از نظر مرجع شناسی ادبی، این کتاب فهرستی کامل و مفید برای پژوهش‌گران ادبیات معاصر می‌باشد».
حیکم آذر، محمد- نظری، شهلا، گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران، کتاب ماه ادبیات، شماره‌ی 35، 1386، صص: 73-61.
فرزانه معینی در مقاله‌ای با عنوان« 75 سال سعدی پژوهی درآیینه‌ی یک کتاب» به بررسی فرهنگ سعدی پژوهی کاووس حسن‌لی پرداخته و اشاره نموده که: «حسن‌لی با جمع آوری تمام آثار از سال 1300 تا سال 1375در حوزه‌ی سعدی، اقدام به آفرینش اثری موفق و متمایز نموده است که با آثار قبلی از نظر گستردگی نقد‌ها و بررسی‌ها کاملاً متفاوت است. این کتاب تنها مرجعی است که به شایستگی بیش از 850 نوشته(مقاله و کتاب)در پیوند با سعدی را معرفی کرده است، اما نبودن فهرست موضوعی این نوشته ها، امکان استفاده و استناد به آن‌ها را کاهش داده است و شاید جست و جویی وقت‌گیر و خسته کننده برای خواننده را از هدف اصلی دور نماید. از این رو پیوستن فهرست موضوعی به این کتاب گران‌قدر، برارزش آن خواهد افزود.»
معینی، فرزانه، 75 سال سعدی پژوهی در آینه‌ی یک کتاب، مجله‌ی شعر، شماره‌ی 62، 1387، صص:27-25.
فرزانه معینی در نوشته‌ای با عنوان« بازخوانی کتاب چشمه‌ی خورشید»، به بررسی زوایای این کتاب پرداخته است. این نویسنده کتاب چشمه‌ی خورشید را، بازخوانی زندگی اندیشه و سخن حافظ دانسته است و این اثر را در ایجاد نگاهی کلی و جامع به حافظ در ابعاد مختلف مؤثر دانسته است. وی اشاره داشته است که: «این کتاب برخلاف کتاب‌های دیگر در حوزه‌ی حافظ پژوهی، فاقد نقص دراز نویسی و انشا پردازی است و خواننده را بدون درگیر شدن با بدیهیات به درک عمیقی از رابطه ی بین ابیات حافظ در معانی و واژگان رهنمون می‌سازد. روی کرد فراوان در غزلهای حافظ علاوه بر کمک به فهم بهتر در بیشتر توصیفات ارزش استنادی کتاب را نیز افزوده است.»
معینی، فرزانه، بازخوانی چشمه‌ی خورشید، کتاب ماه ادبیات، شماره‌ی 28، 1387، صص:82-80.
سید احمد پارسا در مقاله‌ای با عنوان «نگاهی به راهنمای موضوعی حافظ شناسی» با بررسی کتاب درحوزه‌ی کتاب شناسی، این اثر را در بخش کتاب شناسی تخصصی دسته‌بندی نموده و لازمه‌ی آن را شناخت دقیق آثار این حوزه می‌داند و معتقد است که «حسن‌لی در این اثر تنها به ذکر آثار نپرداخته است؛ بلکه با دیدی انتقادی آثار مورد نظر را تحلیل و طبقه‌بندی نموده است. او این اثر را سترگ و قوی دانسته و وجود آن را باعث سادگی کار حافظ پژوهان و دانشجویان دانسته است.»
پارسا، سید احمد، بررسی کتاب راهنمای موضوعی حافظ شناسی، کتاب ماه ادبیات، شماره‌ی 39، 1389، صص:111-109.
روش تحقیق با توجه به ماهیت پژوهش، پژوهشگر با مطالعه و مراجعه به کتابخانه و بررسی نسخه‌های الکترونیکی، مجلات علمی- پژوهشی علوم انسانی و فصل نامه‌های زبان و ادبیات فارسی به تحقیق پرداخته است.

فصل اولزندگی‌نامه و سال شمار
1-1- زندگی‌نامه و سال شمار کاووس حسن‌لیکاووس‌حسن‌لی اول خرداد ماه۱۳۴۱در روستای «قنات‌نو» از توابع شهرستان خرم‌بید در استان فارس چشم به جهان گشود. وی تحصیلات مقدماتی را در صفاشهر و دو سال دانش‌سرا را در آباده گذراند، و در سال ۱۳۶۳ به دانشگاه شیراز راه یافت و در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی، دوره‌‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را شروع و در نهایت به پایان برد. در سال ۱۳۷۸ با درجه‌ی استادیار، عضو هیأت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز شد و در مدت زمانی کوتاه به مرتبه‌ی دانشیاری و پس از آن در سال ۱۳۸9 به مرتبه‌ی استادی ارتقا یافت.
حسن‌لی از پژوهشگران پرکاری است که در حوزه‌های گوناگونی قلم زده‌ و آثار ماندگاری به جا نهاده‌ است؛ جایزه‌ی «کتاب سال سعدی» برای «فرهنگ سعدی پژوهی» در سال ۱۳۸۱ و جایزه‌ی«کتاب سال حافظ» برای «راهنمای موضوعی حافظ شناسی» در سال ۱۳۸۹ بخشی از کارنامه‌ی علمی اوست. از این‌ها گذشته حسن‌لی در زمینه‌ی مدیریت در عرصه‌ی آموزش و فرهنگ نیز، دارای توفیق‌هایی است که کارنامه‌ی فعالیت‌‌های اجرایی وی، گواه این مدعاست.

سال شمار زندگی و مراحل علمی حسن لی، عبارتنداز:
تولد در یکم خرداد ماه در یکی از محله‌های شهرستان خرم بید به نام قنات نو. 1341
تحصیل در مقطع ابتدایی در مدرسه‌ی شاهپور «بُن گِشت».1347
تحصیل در مقطع راهنمایی مدرسه فارابی ده بید.1352
تحصیل در مقطع دبیرستان 28 مرداد ده بید. 1355
ورود به دوره‌ى نظامى (ستوان یارى خلبانى). 1356
انصراف از دوره‌ى نظامى ستوان یارى خلبانى بعد از چند ماه. 1357
ورود به دانش‌سراى مقدماتى آباده براى ادامه‌ى تحصیل. 1358
آغاز آموزگارى در توابع استان فارس. 1359
ازدواج. 1361
اعزام دوطلبانه به مناطق جنگی جبهه‌ی جنوب(خرمشهر). 1361
اعزام دوطلبانه به مناطق جنگی جبهه‌ی غرب (دهلران، منطقه‌ی موسیان). 1361
تولد رضا اولین فرزند خانواده.1363
شروع دوره‌ى کارشناسى رشته‌ى زبان و ادبیات فارسى دانشگاه شیراز. 1363
تولد احسان ( سینا) فرزند دوم خانواده. 1366
کسب مقام اول مسابقات فرهنگی – هنری فجر در رشته‌ى شعر. 1368
کسب مقام برگزیده‌ی مسابقات بین المللی حرم امن با جایزه‌ی سفر به خارج. 1368
آغاز دوره‌ی کارشناسى ارشد رشته‌ى زبان و ادبیات فارسی.1369
تدریس در دانشگاه آزاد اسلامى واحد ارسنجان. 1369
ترک خدمت در آموزش و پرورش. 1369
اتمام دوره‌ى کارشناسی ارشد. 1371
تولد نیما سومین فرزند خانواده. 1371
تدریس در دانشگاه پیام نور بندر لنگه و دانشگاه علوم پزشکى شیراز. 1372
آغاز تحصیل در دوره‌ی دکترى زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز. 1372
ترک خدمت در دانشگاه آزاد اسلامى واحد ارسنجان1373
عضو شورای شعر صدا وسیمای مرکز فارس. 1376-1374
مؤسس مرکز حافظ شناسی، مدیر و عضو هیات مدیره‌ی آن مرکز. 1375
مؤسس مرکز سعدی شناسی و مدیر آن مرکز. 1378-1375
ساخت و اجرای برنامه‌ی ادبی «پنجره‌ای به سوی شعر-13 قسمت»صداو سیما. 1376
اتمام دوره‌ى دکترى.1377
استخدام در دانشگاه شیراز. 1378
مدیر علمی- پژوهشی مرکز حافظ شناسی. 1391-1379
برنده‌ى جایزه‌ى کتاب برگزید‌ه‌ى سال در دومین جشنواره‌ى فرهنگ و دریافت دیپلم افتخار. 1380
برنده‌ى جایزه‌ى کتاب سال سعدى (کتاب فرهنگ سعدى پژوهی) در مراسم یاد روز سعدى1381
دبیر علمی سومین دوره‌ی شب‌هاى ادبیات ایران. 1381
برنده‌ى جایزه‌ى نویسنده و شاعر برگزیده‌ى کشور در مراسم هفته‌ى کتاب تهران. 1382
مدیر قطب علمی «شاعران و نویسندگان فارس». 1383
عضو هیأت علمی پنجمین مجمع علمی آموزش زبان و ادبیات فارسی کشور. 1383
ارتقا به رتبه‌ى علمى دانشیارى. 1384
عضو هیأت مؤسس و شورای «مرکز مطالعات ادبیات کودک »دانشگاه شیراز. 1384
عضو هیأت منصفه‌ی مطبوعات فارس. 1384
انتخاب از سوی بخش فرهنگی سفارت فرانسه و مؤسسه‌های ملی زبان‌ها و تمدن‌های شرقی فرانسه برای دریافت بورس دو ماهه در فرانسه1384

متن کامل در سایت امید فایل 

برنده‌ی جایزه‌ی پژوهش گر نمونه‌ى بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در هفته‌ی پژوهش. 13856-1385
عضو هیأت مؤسس انجمن نقد ادبی ایران. 1386
عضو کمیته‌ی علمی دبیرخانه‌ی ستاد گسترش و زبان فارسی و ایران شناسی وزارت علوم. 1386
سردبیر مجله‌ى مطالعات ادبیات کودک. 1387
برنده‌ى جایزه‌ى شاعر برگزیده‌ى کشور (سومین جشنواره‌ى بین المللى شعر فجر). 1387
برنده‌ی جایزه‌ی مدیر قطب علمی برتر کشور (قطب علمی پژوهش‌های فرهنگی وادبی فارس) در دهمین جشنواره ی پژوهش کشور، سالن اجلاس سران در تهران. 1388
دبیر علمی همایش« ادبیات داستانی کودک و نوجوان»دانشگاه شیراز.1388
عضو کمیته‌ی تخصصی هیأت ممیزه‌ى دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه شیراز. 1388
برنده‌ى جایزه‌ى کتاب سال حافظ (راهنماى موضوعى حافظ شناسى).1389
ارتقا به مرتبه‌ى استادى (فول پروفسور )زبان و ادبیات فارسی.1389
برنده‌ی جایزه‌ی پژوهش‌گر نمونه‌ی دانشگاه شیراز در هفته‌ی پژوهش.1389
برنده‌ی جایزه‌ی کتاب سال حافظ با عنوان «راهنمای موضوعی حافظ‌شناسی»در مراسم یاد روز حافظ. 1389
عضو کمیته‌ی علوم انسانی کرسی‌های نظریه پردازی.1390
مسافرت به ترکیه.1391
فصل دومکتاب‌ها
2-1- پیش درآمددر فصل دوم، پیش از ورود به بررسی و معرفی کتاب‌ها، نخست آن‌ها دسته‌بندی موضوعی و عنوان گذاری شده و در نموداری نشان داده شده‌اند و پس از آن به صورت شناس نامه‌ای و فهرست‌وار و البته به ترتیب تاریخی آورده شده اند و به دنبال آن نیز، به معرفی و بررسی آن‌ها پرداخته شده است.
از کل 30 عنوان کتاب کاووس حسن‌لی که در این پژوهش آمده است، تعداد 21 عنوان کتاب به صورت انفرادی و تعداد 9 عنوان کتاب به صورت مشترک با دیگر نویسندگان نوشته شده است. که از این 9 عنوان کتاب مشترک حسن‌لی با دیگران، تعداد 5 عنوان به صورت تصحیح، 2 عنوان به صورت کتاب‌شناسی، 1 عنوان به صورت تألیفی – پژوهشی و یک عنوان به صورت گردآوری می‌باشد.
نمودار کلی کتاب ها
بازنویسی و تلخیص
تألیفی-پژوهشی
تصحیح
چکیده نویسی
کتاب شناسی
گردآوری
مجموعه اشعار
شیرین تر از قند (بوستان سعدی)
رستاخیز کلام
وامق و عذرا
دفتر نسرین و گل
فرهنگ سعدی پژوهی
سلسلهی موی دوست
من ماه تابانم
(شعر کودک)
گلستان سعدی
گونه های نوآوری در شعر معاصر
مهر و ماه
آیینهی مهر آیین
راهنمای موضوعی
حافظ شناسی
سعدی آتش زبان
به لبخند آیینهای تشنهام
چشمهی خورشید
اشترنامه
کارنامه‌ی تحلیلی
خیام پژوهی
سخن شیرین پارسی
رنگ از رخ تمام قلمها پریده است.
دیگر گونه خوانی
متون گذشته
دیوان شیخ امین الدین بلیانی
راهنمای موضوعی سعدی شناسی
یادهایی رها در باد
وصف الحال
کارنامه‌ی تحلیلی
نیما پژوهی در دست تدوین
ورق درخت طوبا
ساده‌ی بسیار نقش
دریچه صبح(بازشناسی زندگی و سخن سعدی)
دیوان بسمل شیرازی در دست تصحیح
غبار زدایی از مسیر تماشا
وامق و عذرا
ترجمه ها
عربی
ترجمه چشمهی خورشید قراءه جدید فی حیاه حافظ الشیراز و فکره و اشعاره

2-2- عناوین کتاب‌ها1-من ماه تابانم (شعر کودک)، انتشارات هفت اورنگ، شیراز،(1378).
2-سلسله‎ی موی دوست (مجموعه‌ی مقالات)، انتشارات هفت اورنگ، شیراز، (1378).
3-به لبخند آیینه‎ای تشنه‎ام (مجموعه‎ی شعر)، انتشارات هفت اورنگ، شیراز، (1379).
4-رستاخیز کلام (مجموعه‌ی مقالات ادبی)، انتشارات پیروی، شیراز، (1379).
5-سعدی آتش‎زبان (مجموعه‌ی مقالات)، انتشارات هفت اورنگ، شیراز، (1380).
6-فرهنگ سعدی‎ پژوهی، انتشارات بنیاد فارس‎شناسی و مرکز سعدی‎شناسی، شیراز،(1380).
7- شیرین‎تر از قند (زیر نظر اکبر یاری و علیرضا مختارپور)، انتشارات اهل قلم،(1381).
8- سخن شیرین پارسی، (مشترک با اکبر صیادکوه، منیژه عبدالهی و سید احمد پارسا)، انتشارات سمت، چاپ اول،(1381).
9-وامق و عذرا (تصحیح-مشترک با کاووس رضایی)، انتشارات روزگار،(1382).
10-رنگ از رخ تمام قلم‌ها پریده است(مجموعه‌ی شعر)، انتشارات روزگار،(1382).
11-گلستان (بازنویسی)، انتشارات اهل قلم،(1382).
12-ورق درخت طوبا، انتشارات مرکز سعدی شناسی، (1383).
13-وامق و عذرا (بازنویسی و تلخیص)، انتشارات اهل قلم،(1383).
14-گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران، انتشارات نشر ثالث،(1383).
15-ساده‌ی بسیار نقش، انتشارات علمی فرهنگی و حافظ شناسی،(1384).
16-چشمه‌ی خورشید، انتشارات نوید و مرکز حافظ شناسی،(1385).
17- قراءه جدیده فی حیاه حافظ الشیرازی و فکره و اشعاره، انتشارات آیسسکو،(1386).
18-غبار زدایی از مسیر تماشا(مجموعه‌ی مقالات)، انتشارات روزگار، (1386).
19-مهر و ماه (تصحیح- مشترک با کاووس رضایی)، انتشارات نوید، (1386).
20-اشتر نامه (تصحیح-مشترک با کاووس رضایی)، انتشارات زوار،(1386).
21-دیوان اشعار شیخ امین الدین بلیانی(تصحیح-مشترک با محمدبرکت)، انتشارات فرهنگستان هنر، (1387).
22- دیگرگونه خوانی متون گذشته، انتشارات علم،(1388).
23- راهنمای موضوعی حافظ شناسی، انتشارات نوید، (1388).
24- کارنامه‌ی تحلیلی خیام پژوهی(مشترک با سعید حسام پور)، انتشارات علم، (1389).
25-دفتر نسرین و گل، انتشارات تخت جمشید با همکاری بنیاد فارس شناسی، (1389).
26-دریچه‌ی صبح ( بازشناسی زندگی و سخن سعدی)، انتشارات خانه‌ی کتاب، (1389).
27-یادهایی رها در باد( با همکاری خسرو رشیدی)، انتشارات تخت جمشید، (1389).
28-آیینهی مهرآیین، انتشارات مصطفوی و بنیاد فارس شناسی، (1390).
29-راهنمای موضوعی سعدی شناسی (مشترک با لیلا اکبری)، انتشارات دانشگاه شیراز، (1391).
30-مثنوی وصف الحال (تصحیح -مشترک با کاووس رضایی)، انتشارات نوید، (1392).
31-تصحیح دیوان بسمل شیرازی (در دست تصحیح).
32-کارنامهی تحلیلی نیماپژوهی(در دست تدوین).

2-3 -من ماه تابانم (شعر کودک)، انتشارات هفت اورنگ، شیراز، 1378معرفی اثر:
این کتاب در11صفحه و با شمارگان 10000در سال 1378 به چاپ رسیده است. این مجموعه‌ی شاعرانه نخستین تجربه‌ی شعر کودکانه‌ی حسن‌لی است، که در وزن‌های کوتاه و روان مفاهیمی همانند: صلح، دوستی، عشق و صداقت را، به کودک منتقل می‌نماید. ساختار شعرهای این کتاب به شیوه‌ی معمایی است و کودک را از بیت اول به بیت دوم و سوم می‌کشاند و هدفش تحریک کنجکاوی کودک برای پاسخ به معمایی می‌باشد که پاسخ، نیز در متن شعر نهفته است.
2-4- سلسله‎ی موی دوست (مجموعه‌ی مقالات)، انتشارات هفت اورنگ، شیراز 1378معرفی اثر:
این کتاب در 638 صفحه و با2000 نسخه در سال 1378به چاپ رسیده است که در حقیقت، نخستین دفتر از دفترهای نه‌گانه‌ای است که حسن‌لی در خصوص مقاله‌های نویسندگان درباره‌ی سعدی و آثارش گردآوری نموده است. در مقدمه‌ی 14 صفحه‌ای کتاب با عنوان «با سعدی چه کرده‌ایم» به جایگاه بلند سعدی در ادب پارسی اشاره شده است. کتاب حاضر مقاله‌هایی است برگزیده از دیگر نویسندگان که در سه دفتر، با موضوعات زیر گردآوری شده است:
دفتر نخست: سلسله‌ی موی دوست (زندگی سعدی)، که عنوان کتاب برگرفته از همین دفتر است.
دفتر دوم: ورق درخت طوبا (سخن سعدی).
دفتر سوم: تحفه‌ی روزگار( سعدی در آن سوی مرزها).
هر یک از این سه دفتر نیز، به صورت کتابی مستقل می‌باشد که استفاده از آن، برای پژوهش‌گران آسان‌تر و مفیدتر می‌باشد. (کتاب حاضر:14)

2-5- به لبخند آیینه‎ای تشنه‎ام (مجموعه‎ی شعر)، انتشارات هفت اورنگ، شیراز، 1379معرفی اثر:
این کتاب اولین مجموعه‌ی شعر کاووس حسن‌لی است، در 160 صفحه با3000 نسخه در سال 1379 به چاپ رسید. اشعار آمده در این کتاب شامل، 32 عنوان غزل،16 عنوان شعر سپید و نیمایی، 8 عنوان مثنوی،3 عنوان دو بیتی پیوسته، و 2 عنوان شعر به زبان ترکی می‌باشد. (کتاب حاضر:2)
نقد و بررسی دیگران
محمد مهدی مدرس در مقاله‌ای با عنوان «به لبخند آینه‌ای تشنه‌ام» بیان می‌کندکه:
«این مجموعه سروده‌های شاعر فرزانه و روشن ضمیر دیار جنوب، دکتر کاووس حسن‌لی است، شاعری پر مایه که رنج‌ها و شادی‌های زندگی را در سایه روشن سروده‌های خویش بازتاب می‌بخشد و اندیشه‌هایش را از ضمیر ناخودآگاه بیرون می‌کشد در ریسمان شعر جلوه‌گر می‌سازد. شاعری که لحظه‌های احساس را نخست می‌سازد و سپس در هم می‌شکند و دوباره به یاری اندیشه و ذوق هنری و دست شوق به آفرینشی تازه تبلور می‌بخشد. در شعر حسن‌لی، هم برق شادی موج می‌زند و هم رگه‌های اندوه به چشم می‌آید. او به دنبال سلامی بی‌ریا است و حرف‌هایش ساده و بی‌پیرایه است.
سروه‌های شیوای این شاعر، درباره‌ی پیشوانی فکری همه‌ی انسان‌ها علی‌مرتضی(ع) کافی است که او را به عنوان سراینده‌ای خوش سخن که احساسات لطیفش را با رمز و رازی جادویی در آمیخته است، بشناسیم و بر جایگاهش ارج نهیم.» (مدرس، 1371: 8)
صدیقه پیکر و مرضیه طاهری در مقاله‌ای با عنوان «نظری بر شعر صدای گمشده» از مجموعه‌ی شعر «به لبخند آیینه‌ای تشنه‌ام»به این نکته اشاره دارند که:
«در این سروده شاعر جویا و پرسان به سراغ خاطراتی می‌رود که در هر مرحله از زندگی و در هر مکان و زمان با خود کشیده است، خاطراتی که مانند تمام خاطرات بشری ثبات ندارد. شاعر صدای دور و گمشده را در زادگاهش دنبال می‌کند. او به یاری آمیختن دو حس متفاوت در کنار هم، با مخاطب از حس گمشده‌اش سخن می‌گوید؛ حسی مبهم و گنگ که برای شناخت دقیق آن دست به دامان شعر می‌گردد ذهن او کنجکاو و جستجوگر است و از میان گل‌بوسه‌های مهر به دنبال آن عزیزترین و دوست داشتنی‌ترین خاطره است. شاعر در میان دنیایی از تردید و تاریکی که با واژه‌های همراه شده است به مادر که منبع جوشان مهربانی و عاطفه است رو می‌کند و به گهواره که سمبل آرامش کودکی است و به این ترتیب از مادر می‌خواهد که او را به آن حال و هوای کودکی ببرد، آن‌جا که اکنون به جای شاعر کودک شوق کودکی شاعر آرمیده است. احساس شاعر در شعر تکامل نمی‌یابد و شاعر ناراضی و ملول از شعر و زبانی که به وسیله‌ی آن می‌سراید، دوباره به دامان مادر پناه می‌برد،گویی در پایان دوباره می‌خواهد شعری بیافریند و دلیلش همان ابهام موجود در زبان و کلام است. زیرا زبان نیز قادر به بیان درونیات شاعر نمی‌باشد.» (پیکر -طاهری،1388: 6)
2-6-رستاخیز کلام (مجموعه‌ی مقالات ادبی)، انتشارات پیروی، شیراز، 1379معرفی اثر:
این کتاب در 290 صفحه در سال 1382چاپ گردیده است. و اولین کتابی است که حسن‌لی در آن به گردآوری مقاله‌هایی درباره شعر و ادب از دیگر نویسندگان، پرداخته است. سعدی شناسان و دوستداران او، همواره بوستان را در جایگاه یک کتاب اخلاقی و آموزشی نگریسته و آن را جهان مطلوب سعدی دانسته‌اند.(کتاب حاضر:3)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *