مقالات

1397040516310558114569494 - عومل مهم برای مطالعه و برنامه ریزی کنکور و امتحان نهایی

نفس عمیق بکشید

نفس کشیدنِ عمیق باعث می‌­شود سیستم اعصاب غیرارادی از حالت آماده باش برای ستیز یا گریز، به حالت آرامش و ثبات برسد. سعی کنید با سه شماره هوا را وارد ریه­‌ها کنید و با پنج شماره هوا را بیرون بدهید. در حالی که به آرامی نفس می­‌کشید، به هیچ چیز دیگر جز تنفس فکر نکنید. اگر پرش ذهن به سمت افکار دیگر داشتید، مشکلی نیست، فقط دوباره فکر خود را معطوف به نفس کشیدن کنید.

دوباره‌ خوانی: 

برخی نمی‌توانند بدون برگشت مجدّد به عقب، خواندن را ادامه دهند و بدون دوباره‌خوانی مکرّر از ابتدا به انتهای هر سطر به سطر بعدی بروند. اکثر ما جمله‌ی مهمّی را که خوانده‌ایم دوباره می‌خوانیم یا وقتی تمرکز یا حضور ذهن نداریم ناخودآگاه دوباره‌خوانی می‌کنیم. اگر این مشکل را شناسایی و کنترل نکنیم سرعت خواندن ما افزایش پیدا نمی‌کند.

خط‌کشی زیر مطالب مهم

این کار سبب می‌شود ذهن شما به دنبال مطالب کلیدی هر پاراگراف یا خط برود و دیگر مجالی برای فکر کردن به مسائل دیگر نداشته باشد. این کار باعث تمرکز می شود و عمدتاً در درس‌های حفظی توصیه می‌شود.

بعضی زمان‌ها برای مطالعه‌ی بعضی از دروس کنکور بهتر هستند، مثلاً برای اینکه صبح زود بتوانید زنگ مطالعاتی خود را بدون خواب‌آلودگی بگذرانید، بهتر است چند مسئله‌ی محاسباتی حل کنید و یا کمی تست بزنید. آخر شب و اوّل صبح، زمان مناسبی برای مطالعه و مرور دروس حفظی است. بهتر است دروسی را که علاقه‌ی کمی به آن‌ها دارید، در زنگ اوّل و ابتدای روز مطالعه نکنید.

به محض نشستن پشت میز مطالعه، خواندن را با جدیت شروع کنید؛ زیرا اگر سریع مشغول به کار مطالعه شوید، تمرکز حواس زود به دست می آید. این ضرب المثل چینی را به یاد داشته باشید که «فتح ستارگانی که هزاران فرسنگ از ما دور هستند، با برداشتن قدم اول، امکان پذیر است». شک و تردید، موجب حواس پرتی یا ایجاد تخیلات واهی می شود. هم چنین از سوالات کنکور نیز غافل نشوید

برخی نمی‌توانند بدون برگشت مجدّد به عقب، خواندن را ادامه دهند و بدون دوباره‌خوانی مکرّر از ابتدا به انتهای هر سطر به سطر بعدی بروند. اکثر ما جمله‌ی مهمّی را که خوانده‌ایم دوباره می‌خوانیم یا وقتی تمرکز یا حضور ذهن نداریم ناخودآگاه دوباره‌خوانی می‌کنیم. اگر این مشکل را شناسایی و کنترل نکنیم سرعت خواندن ما افزایش پیدا نمی‌کند.

ذهن‌ خوانی:

در این عادت اشتباه، لب‌‌ها بی‌حرکتند و ارتعاشی در گلو احساس نمی‌شود ولی کلمات را در مغز خود تکرار می‌کنیم. هر چیزی که شباهت به خواندن با صدای بلند داشته باشد، مغز را از رسیدن به سرعت قابل قبول باز خــواهد داشت.

مطالعه اصلي

در اين مرحله هدف، يادگيري مطالب درسي است كه براي انجام صحيح آن، بايد موارد زير را انجام دهيد:

الف) سعي كنيد با بالاترين سرعت ممكن مطالعه كنيد. هرچه سرعت مطالعه بيش‌تر باشد، ذهن در نگهداري اطلاعات، بهتر عمل مي كند. البته آن قدر سرعت را زياد نكنيد كه باعث كج فهمي يا نفهميدن مطالب شود، روي متن ‌ها و فرمول ها، اصلاً وسواس اضافه به خرج ندهيد.

ب) يادداشت نكات كليدي: زير نكات كليدي كتاب خط بكشيد و نكاتي را كه به نظرتان مهم مي آيد و مخصوصا می تواند در سوالات امتحان نهایی مطرح شود، در كاغذي جداگانه ثبت كنيد و يا در حاشيه‌ی كتاب بنويسيد.

ج) در ايـــن مرحـله اگـــر چـنــانــچـه به مـوردي برخوردیـد كه برايتان محل سؤال بود يا آن را نفهميديد، مكان سؤال را با علامت (؟) نشانه گذاري كنيد و از آن عبور كنيد.

د) محدود كردن زمان مطالعه به افزايش حوصله و سرعت مطالعه بسيار كمك مي كند. مثلاً بدانيد كه مي خواهيد  m صفحه را در n دقيقه مطالعه کنید.

مرور:

زمان‌هاي مرور به صورت زير خواهد بود:

الف) همان روز

ب) یک روز بعد

پ) یک هفته‌ی بعد

ت) یک ماه بعد

ث) چهار ماه بعد

هنگام مرور دروس حتماً از طرح‌های شبکه‌ای استفاده کنید و در صورت لزوم براي يادآوري مفاهيم، كتاب يا جزوه‌ی آن فصل را نیز مطالعه کنید.

– تخت خود را هر روز صبح مرتب کنيد

مرتب نمودن تخت، درست پس از آنکه از خواب بيدار مي‌شويد، حس فوق‌العاده‌اي به شما مي‌بخشد و هنگامي که در پايان روز به خانه باز مي‌گرديد، حس بسيار خوب و آرامش‌بخشي را تجربه خواهيد کرد. انجام اين کار همچنين موجب مي‌شود تا گرد و غبار از سطحي که در آن مي‌خوابيد دور بماند و تختتان تميزتر باشد.

یک برنامه‌ریزی موفق و درست درسی، آن برنامه‌ریزی است که انعطاف پذیری و پویایی بالایی داشته باشد؛ به این ترتیب که اگر شما نتوانستید درسی را در زمان مشخص شده بخوانید یا مشکلی برایتان پیش آمد که چند روز از برنامه‌ریزی عقب افتادید، به راحتی بتوانید این مشکل را جبران کنید؛ مثلاً اگر به علت بروز یک مشکل، شما نتوانستید چهار ساعت را از یک روز برنامه‌ریزی شده خود درس بخوانید، شما باید در برنامه‌ریزی خود تمهیداتی داشته باشید که این مشکل را جبران کنید.

در تنظیم برنامه‌ریزی خود، واقعیت‌های جسمی، روحی و درسی خود را در نظر بگیرید. برنامه‌ریزی درسی شما باید براساس نیازها و فعالیت‌های روزانه‌تان تدوین شود. شما هم مانند همه اطرافیان‌تان، نیاز به خوابیدن، خوردن، استراحت کردن، تماشای تلویزیون و … دارید؛ پس سعی کنید که برای انجام این کارها نیز وقتی را در برنامه‌ریزی خود در نظر بگیرید؛ البته توجه داشته باشید که این نوع فعالیت‌ها نباید وقت زیادی را از شما بگیرد و هر چه به روز امتحان نزدیک می‌شوید باید از حجم فعالیت‌های غیردرسی‌تان، مثلاً تماشای تلویزیون، کم کرده و به ساعات مطالعه خود اضافه کنید.

متن کامل پایان نامه ها در 40y.ir