پایان نامه ها

ترویج، تشویق، برنامههای، اینترنت، امکانات، اینترنتی

. (سيدعامري و كاشف، 1390)
در کشورهای در حال توسعه نیز با توجه به محدودیتهای عمدی و غیر عمدی موجود در استفاده از اینترنت زمینه را برای افراد، بیشتر فراهم میکنند تا از این فضا بهره مند شوند و دولتها نیز برای ترویج برنامههای خود از آن کمک میگیرند.
قطعا یکی از ویژگیهای داشتن جامعهای سالم این است که دولتها بتوانند برنامههای خود را خصوصا در عرصه ورزش و سلامتی اجرا کنند و کارایی و اثر بخشی فضای مجازی دلیل خوبی برای آن هاست که به منظور ترویج مبانی زندگی سالم و پر تحرک از آن استفاده کنند. و در این بین شناخت نیاز مخاطبین، اطلاعات و منابع مفیدی را فراهم میکند تا این امکانات بیشتر با مردم ارتباط برقرار کند.
2.1. بیان مسالهداشتن تفریحات سالم از نیازهای ضروری افراد و هم چنین یک جامعه سالم است و ورزشهای تفریحی از جمله بهترین گزینهها برای گذران اوقات فراغت میباشد و فواید جسمی و روحی و اجتماعی زیادی برای شخص به دنبال دارد. اما متاسفانه تحقیقات حاکی از توجه کم به این مقوله است. آمارهای یک دهه اخیر نشان میدهد 60% دانش آموزان ایرانی دچار کم تحرکی و 28% مردم به طور کل بی تحرکند. در بین دانشجویان نیز ورزش در رتبه هشتم فعالیت فراغتی دانشجویان پسر و رتبه دهم دانشجویان دختر میباشد. (آبكار، 1388) موانع و مشکلات زیادی همواره پیش روی ورزش همگانی و تفریحی بوده است اما عدم ترویج مناسب و اطلاع رسانی صحیح را جز مهمترین عوامل (حتی مهمترین عامل) آن ذکر میکنند، چه بسا برنامههای با کیفیتی ارائه میشوند اما به دلیل ترویج و اطلاع رسانی ضعیف اثر بخشی بالایی در جذب مخاطب نداشتند. (ليت و همكاران، 2008)
پژوهشی در سال 90 نیز از مهمترین چالشهای ورزش همگانی را فقدان برنامههای مدون برای تشویق و ترغیب مردم، عدم تبلیغات در رسانهها و کم بودن آگاهی جامعه در مورد فواید فعالیت جسمانی و زیانهای بی تحرکی دانست. (شعباني، غفوري، 1390)
در گذشته برای ترویج و تشویق مردم نسبت به ورزش از راههایی مانند تبلیغات تلویزیونی، روزنامهها و مجلات، پخش بروشور و … استفاده میکردند اما به مرور با گسترش فناوریهای ارتباطی استفاده از روشهای اینترنتی مانند ارسال ایمیل و وب سایتها متداولتر شد.
در این بین تحقیقاتی نیز در زمینه مقایسه روشهای قدیمیتر (خصوصا رسانههای چاپی) و اینترنتی انجام شد به طور مثال در سال 2010 هزینه یک برنامه اینترنتی ترویج فعالیت بدنی برای 167 نفر از هزینه تبلیغات چاپی کمتر گردید و این گونه نتیجه گیری شد که استفاده از اینترنت به مراتب با صرفهتر است. (بت و ويليامز، 2010) در خلال این پژوهشها به دلایلی مانند هزینه کم، دسترسی به جامعه آماری بالاتر، امکان استفاده از افکتهای چند رسانهای، مشاوره ورزشی به افراد با پراکندگی جغرافیایی، دسترسی آسان به حجم وسیعتری از اطلاعات اشاره میشود.
در ایران در راهبردهای نظام توسعه تربیت بدنی و ورزش کشور به لزوم استفاده از فناوری اطلاعات برای ترویج فرهنگ ورزش همگانی اشاره شده است. (نظام جامع تربيت بدني و ورزش كشور) پژوهشی نیز در سال 90 به لزوم راه اندازی سیستم مدیریت مجازی و اطلاع رسانی استخرها در ارومیه اشاره میکند که امر اطلاع رسانی و ارایه خدمات و تشویق مردم به استفاده از امکانات این اماکن را تسهیل میسازد. (سيدعامري و كاشف، 1390)
برنامههایی نیز در سراسر جهان وجود داشتند که برای اثر بخشی و کارایی بیشتر از اینترنت و امکانات یک وب سایت برای ترویج برنامه خود استفاده کردند مانند برنامه پیاده روی سراسری آمریکا که در 20 ایالت به منظور تشویق مردم به سبک زندگی سالم اجرا شد و 14 ایالت برای فراهم کردن منابع آموزش، خلق آگاهی نسبت به مراکز اطلاع رسانی برنامه و تشویق مردم به مشارکت از تکنیکهای بازاریابی در وب سایت خود بهره بردند. (بيانكا، 2012)
با وجود اهمیت کشورهای دیگر به استفاده از اینترنت در توسعه فرهنگ ورزش و با عنایت به تاکید به استفاده از فناوری اطلاعات در نظام توسعه تربیت بدنی کشور، اما تعداد وب سایتهای دولتی که مروج این امر باشند در کشور بسیار کم است، شاید در این بین فقط پورتال faraghat. org وابسته به وزارت ورزش و جوانان و وب سایت فدراسیون ورزشهای همگانی را مطرحترین وب سایتهای اطلاع رسانی در این زمینه بتوان معرفی کرد و تا به حال پژوهشی به میزان اثر بخشی آن در جذب مخاطب نپرداخته در صورتیکه این وب



قیمت: 12000 تومان

  • 2
متن کامل پایان نامه ها در 40y.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *