دسته‌بندی نشده

تاثیر آثار تبلیغات بر افزایش فروش شرکت های فعال در صنایع مواد غذای-پايان نامه

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

  بررسی آثار تبلیغات بر افزایش فروش شرکت های فعال در صنایع مواد غذای

قسمتی از متن پایان نامه :

بیان مساله­ی تحقیق

در سال­های اخیر، شدت رقابت­های تجاری و پيچيدگي­ها و عدم اطمينان­هاي ناشي از آن موجب شده است تا مديريت شركت­ها نسبت به صرف منابع مالي و غيرمالي خود حساس­تر باشند و تمام سعي­شان اين باشد كه منابع را در جايي صرف كنند كه براي شركت ايجاد ارزش كند. يكـي از فعاليت­هايي كه بـراي شركت­ها ارزش ايجاد مي­كند، فعاليت­هاي بازاريابي است (گوپتا[1]، 2008).

فعاليت­هاي بازاريابي را مي­توان ناشی از عوامل مختلفی مانند محصول، مکان، شناخت رقبا، تبلیغات، بازار و … دانست. يكي از اجزاي با اهمیت فعالیت­های بازاریابی، تبليغات[2] است. تبليغات يكي از ملموس­ترين و گران­ترين فعاليت­هاي بازاريابي است. هم متخصصان بازاريابي و هم متخصصان اقتصادی و مالي مي­خواهند اطلاع یابند كه آيا تبليغات در محقق کردن اهداف شرکت­ها مؤثر واقع مي­شود یا خیر؟ فعاليت­هاي بازاريابي، روي موفقيت فروش كالاها و محصولات در بازار، متمركز شده­اند. همچنين، مديران ارشد بنگاه­هاي اقتصادي دريافته­اند كه هدف نهايي بازاريابي، كمك به افزايش فروش و در نهایت افزایش بازده سهامداران است (مارگی و دیگران[3]، 2005).

همزمان با پيشرفت سريع علم و افزايش رقابت جهاني، مشاهده می­شود که بنگاه­های اقتصادی مخارج تحقيق و توسعه، بازاریابی و تبليغات خود را افزايش می­دهند. اين كه مخارج تبليغات و تحقيق و توسعه منافع آينده­ی اقتصادي مورد انتظار را به وجود مي­آورد يا نه، يك مسأله مهم در حوزه­ی مدیریتی و سطوح دانشگاهي است (بونگ و هان[4]، 2004). تبلیغات می­تواند با افزایش درجه­ی تمرکز توسط گروه­های خاص و دارای قدرت، به انحصارات دامن زده و یا با کاهش درجه­ی تمرکز و فرصت استفاده­ی همگان، رقابت آفرین باشد. ارتباط بین تبلیغات به عنوان یک متغیر رفتاری بازار و چگونگی اثرگذاری آن بر متغیرهای مختلف اقتصادی تا حدی مورد اختلاف نظر اقتصاددانان است (جاشی و هاندسنز[5]، 2009). از سوی دیگر، مطالعات تجربی متعددی در این خصوص انجام شده است. لذا، لازم است این موضوع با دید بازاریابی در شرکت­های فعال در صنایع مواد غذایی نیز مورد مطالعه قرار گیرد.

به طور كلي، تبليغات تأثير مستقيمی بر فروش دارد و افزايش ميزان فروش نيز بر سود شركت مؤثر است. همچنين، تبليغات در سطح جامعه ميل به خريد در مشتريان را افزايش مي­دهد. مشتريان با خريد يك محصول، در صورت داشتن كيفيت لازم، همان محصول را در خريدهاي بعدي انتخاب مي­كنند (رابینسون و چانگ[6]، 1996). پژوهش­هاي تجربي نشان مي­دهند كه تبليغات بر رفتار خريد مصرف كنندگان تأثير مي­گذارد. تصميم خريد مصرف كنندگان تحت تأثير ارزشي است كه از خريد محصول يا خدمت خاص به دست مي­آيد. مصرف كنندگان انتظار دارند در برابر هر ريالي كه مي­پردازند، ارزش دريافت كنند. در سوي ديگر، طيف بازاريابان از سرمايه­گذاري در تبليغات انتظار بازده دارند. اين بازده ممكن است به شكل افزايش در سوددهي و افزايش ارزش شركت باشد (کوندو، کورکارنی و مورتی[7]، 2008).

در این تحقیق، سعی می­شود که به طور تجربی آثار تبلیغات بر افزایش فروش محصولات غذایی مانند لبنیات و خشکبار و … در سطح شهر اهواز از دیدگاه مصرف کنندگان بررسی و آزمون ­شود.

[1] – Gupta,

[2] – Advertising

[3] – Margy et al

[4] – Bong and Han,

[5]– Joshi, and Hanssens,

[6] – Robinson. T. and Chang..

[7] – Kundu, Kurkarni and Murthy.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف تحقیق

هدف کلی پژوهش این است که نقش هزینه­های تبلیغات در رشد فروش محصولات مواد غذایی در شرکت­های صنعت مواد غذایی در سطح شهر اهواز بررسی و آزمون شود. اهداف ویژه­ی تحقیق، ارائه­ی نتایج کاربردی در خصوص تاثیر تبلیغات بر فروش محصولات یاد شده به مدیران، سرمایه­گذاران و کارشناسان بازاریابی به منظور یاری آنان در اتخاذ تصمیم­های مالی به موقع، صحیح و معقول می­باشد.

متن کامل پایان نامه ها در 40y.ir