دسته‌بندی نشده

دانلود پايان نامه بررسی نحوه پوشش اخبار شبکه های سیما با تأکید بر شرایط سیاسی و خصوصاً انتخابات

 

عنوان کامل پایان نامه :

 نحوه پوشش اخبار شبکه های سیما با تأکید بر شرایط سیاسی و خصوصاً انتخابات

قسمتی از متن پایان نامه :

بخش اول: تاریخچه موضوع:

1-1-2- اختراع تلویزیون در دنیا و شروع کار آن در ایران:

تکنولوژی همیشه نقش حیاتی در پیشرفت تلویزیون به عنوان یک رسانه قدرتمند داشته است. مخترعین و مکتشفین بسیاری از سرتاسر جهان در پیشرفت این رسانه سهیم هستند.تا دهه 1870 ترکیبی از تلفن، ضبط صوت و پیشرفت­های وسیع عکاسی پایه­ی این علاقه به دگرگونی تصاویر شنیداری و دیداری همزمان قرار گرفت.

در سال 1884 پاول نیپکو- مخترع آلمانی- یک صفحه حلزونی اختراع نمود که تصاویر را نمایش می­داد. او به وسیله تعویض سریع تصویر به تصور حرکت و انتقال آن از طریق مدارهای الکتریکی از یک فرستنده به گیرنده دست یافت.

در سال 1926 یک مخترع اسکاتلندی با نام “جان لوجی” وسیله ای اختراع کرد که این سیستم اساس اولین پخش تلویزیونی منظم از بنگاه سخن پراکنی انگلستان شد.

فکر راه اندازی تلویزیون در ایران، به سال 1335 برمی گردد. نخستین بار در سال 1335 فردی به نام کازرونی، پیشنهاد تأسیس تلویزیون را داد که رد شد. در سال 1337، مجلس وقت قانونی تصویب کرد که دولت با نظارت وزارت پست و تلگراف، می تواند فرستنده هایی در تهران نصب کند که این فرستنده ها در 11 مهرماه 1337 در ساعت 17 عصرافتتاح و تلویزیون در ایران تأسیس شد. (کیا، 1378: 230و231)

 

بخش دوم:

انتخابات و وظایف رسانه تلویزیون

رسانه‌ها و خصوصاً رسانه تلویزیون نقش مهمی در آگاهی دادن و تشویق مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی دارند. رسانه‌ها می‌توانند در ابعاد مختلفی در این زمینه فعالیت‌ کنند و اثرات حضور مردم در انتخابات را در توسعه و پیشرفت کشور تبلیغ کنند، زیرا این امر یکی از رسالت‌های اصلی ژورنالیزم نیزمی­باشد.

روش‌های مهمی که در هنگام اطلاع‌رسانی برای سمت‌دهی افکار عامه به سوی انتخابات باید مد نظر گرفته شود، به گونه‌ی زیر است:

– رعایت اصل توازن و بی‌طرفی

– دقت و نظارت

– فضاسازی هدف­مند و مثبت (به نفع مردم)

– پوشش گسترده

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  • اهداف جزئی:
  • شناخت عناصر خبری به کار رفته شده در پنج شبکه خبری و پنج بازه زمانی ذکر شده
  • مقایسه اخبار شبکه های مختلف سیما در میزان پوشش دهی اخبار انتخابات
  • وجود یا عدم وجود تفاوت معنادار در اخبار انتخابات مجلس سال 90 در شبکه های مورد بررسی و در دوره زمانی مورد بررسی
  • شناخت ارزش­های خبری غالب در اخبار پخش شده
  • شناخت منابع خبری استفاده شده در اخبار تحت مطالعه
  • شناخت میزان مصاحبه، خبر و گزارش پخش شده در اخبار شبکه های 1، 2، 3، تهران و شبکه خبربه ترتیب در ساعات پخش 19، 20:30، 22، 23 و 13
  • شناخت میزان اخبار پوششی معطوف به شهرستان ها و فعالیت های انتخاباتی در شهرستان ها
  • شناخت بی طرفی پوشش اخبار در خصوص جبهه­ها و احزاب
  • شناخت متنوع­تر بودن یا نبودن اخبار واحد مرکزی خبر نسبت به باشگاه خبرنگاران جوان
متن کامل پایان نامه ها در 40y.ir