دسته‌بندی نشده

دانلود پايان نامه بررسی ارزش¬های خبری غالب در اخبار پخش شده

 

عنوان کامل پایان نامه :

 نحوه پوشش اخبار شبکه های سیما با تأکید بر شرایط سیاسی و خصوصاً انتخابات

قسمتی از متن پایان نامه :

مصاحبه:

مصاحبه یکی از انواع خبرگیری مستقیم است که به وسیله آن عقاید و افکار شخصیت های مهم جامعه، یا نظرهای مردم عادی کوچه و بازار را درباره موضوعات مختلف به ویژه مسائل روز به دست می­آورند. مصاحبه گاهی نیز برای گرفتن اطلاعات خاصی است که در اختیار شخصیت طرف مصاحبه قرار دارد و خبرنگار با تماس با این شخصیت اطلاعات به دست آمده را در اختیار مردم قرار می­دهد.

مصاحبه یکی از انواع بسیار مهم کسب خبر است که مورد استفاده زیاد روزنامه نگاران قرار می­گیرد. “امیل لودویگ”نویسنده معروف می­گوید: “مصاحبه از جالب­ترین و سرگرم کننده­ترین انواع خبرهاست”.

اما دکتر مهدی محسنیان راد در کتاب “روشهای مصاحبه خبری” خود پس از تفسیر چند تعریف به این باور می­رسد که “مصاحبه گزارش و حاصلی است از فراگرد ارتباط میان دو سوی ارتباط به منظور دست­یابی به واقعیتی که دارای یک یا چند ارزش خبری باشد. این گزارش ضمن آنکه تحت تأثیر ویژگی­های دو سوی این فراگرد ارتباطی می­باشد احتمالاً از عوامل درون­سازمانی و برون­سازمانی تأثیر می­پذیرد.” (نصراللهی، 1385، 97)

مصاحبه از چند جهت برای استفاده کنندگان وسایل ارتباط جمعی جالب است:اول اینکه گفته­های مصاحبه شونده، داستان خبر را زنده­تر جلوه­گر می­سازد که در تلویزیون این امر کاملاً واقعیت پیدا می­کندو بیننده شخص طرف مصاحبه را عیناً می­بیند.

دوم اینکه وقایعی که از زبان یک نفر شخصیت معتبر و معروف بیان می­شود، همچنین توضیحات او و نظرات و عقایدش، از اثر قلم یک نویسنده ناشناس بر روی خواننده یا بیننده بیشتر اثر می­گذارد.

و در نهایت اینکه مصاحبه در هر حال برای خوانندگان، شنوندگان و بینندگان مفید و موثر است؛ خواه این گفت و گو برای مطلع کردن مردم از یک واقعه و یا دادن اطلاعات تکمیلی درباره آن واقعه صورت گرفته باشد، یا خواه برای آشنا کردن آنها با یک شخص و خواه برای سرگرم کردن آنها. تکنیک مصاحبه به دو قسمت آماده کردن مصاحبه و اداره کردن آن تقسیم می شود که هر کدام به زیر گروه­هایی دیگر تقسیم بندی می شوند.

 انواع مصاحبه: مصاحبه شفاهی و مصاحبه کتبی، مصاحبه گسترده و مصاحبه عمقی، مصاحبه هدایت شده و مصاحبه آزاد، مصاحبه خبری و مصاحبه تفسیری، مصاحبه های مطبوعاتی و رادیویی و تلویزیونی انواع متفاوت مصاحبه هستند.(محسنیان راد، 1371: 20)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  • اهداف جزئی:
  • شناخت عناصر خبری به کار رفته شده در پنج شبکه خبری و پنج بازه زمانی ذکر شده
  • مقایسه اخبار شبکه های مختلف سیما در میزان پوشش دهی اخبار انتخابات
  • وجود یا عدم وجود تفاوت معنادار در اخبار انتخابات مجلس سال 90 در شبکه های مورد بررسی و در دوره زمانی مورد بررسی
  • شناخت ارزش­های خبری غالب در اخبار پخش شده
  • شناخت منابع خبری استفاده شده در اخبار تحت مطالعه
  • شناخت میزان مصاحبه، خبر و گزارش پخش شده در اخبار شبکه های 1، 2، 3، تهران و شبکه خبربه ترتیب در ساعات پخش 19، 20:30، 22، 23 و 13
  • شناخت میزان اخبار پوششی معطوف به شهرستان ها و فعالیت های انتخاباتی در شهرستان ها
  • شناخت بی طرفی پوشش اخبار در خصوص جبهه­ها و احزاب
  • شناخت متنوع­تر بودن یا نبودن اخبار واحد مرکزی خبر نسبت به باشگاه خبرنگاران جوان
متن کامل پایان نامه ها در 40y.ir