رابطه ی برخی شاخص های منتخب ترکیب بدن و VO2max با فشارخون در بین دختران …

فاکتورهای خطر زیادی برای پرفشارخونی اولیه وجود دارد که برخی از آنها قابل کنترل و برخی دیگر غیر قابل کنترل می باشند.

برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.

  1. Harrisone 2. Andersson, Lan & Morenika

۲-۲-۲-۱- فاکتور های غیر قابل کنترل
سن
خطر پرفشارخونی با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد. در اوایل سن میانسالی پرفشارخونی در مردان معمول است. در زنان نیز این بیماری بعد از یائسگی معمول می شود (۳۹).
۲- نژاد و قومیت
قومیت و نژاد با خطر پرفشارخونی در کودکان همراهی ثابتی دارد. اگر چه به منظور تعریف یک استاندارد برای فشارخون اطفال، در سال ۱۹۸۷ کمیته کنترل پرفشارخونی در طب اطفال در آمریکا در دومین نشست خود نوموگرام هایی را در رابطه با فشارخون کودکان برحسب سن، جنس و قد از زمان تولد تا ۱۸ سالگی به چاپ رساند، ولی مطالعات متعدد در کشورهای مختلف نشان داد که سطوح پرفشارخونی طبیعی و نیز شیوع پرفشارخونی در نژادهای مختلف متفاوت می باشد (۴۶). پرفشارخونی در سیاه پوستان رایج تر است و در آنها در سنین پایین تری از سفید پوستان گسترش می یابد. عوارض جدی پرفشارخونی مانند سکته وحملات قلبی در سیاه پوستان معمول تراست (۱۷۷،۱۹،۱۵۶).
۳- عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی
در بیشتر جوانانی که فشارخون بالا دارند، چگونگی و علت آن مشخص نیست. فاکتورهای ژنتیک نقش مهمی در هیپرتانسیون اولیه دارند. مطالعات محققان دلالت بر این دارند که ژن های مرتبط با تنظیم فشارخون، در کروموزم های ۱۳ و ۱۸ وجود دارد (۴۴). پرفشارخونی، بیشتر در اعضای یک خانواده بصورت خانوادگی نمایان می شود. مطالعات روی دوقلوها و افرادی که نسبت خانوادگی با هم دارند ارتباط قوی بین پرفشارخونی و ارث را نشان داده است (۴۴،۴۱). والدینی که یکی از عوارض فشارخون، چاقی و دیابت در آنها وجود دارد، در یکی از فرزندان آنها این عوارض بروز خواهد یافت (۵۶،۴۱). همچنین در کودکانی که یکی از والدین آنها به پرفشارخونی مبتلا باشند، این احتمال بسیار بیشتر خواهد بود (۱۹).
۲-۲-۲-۲- عوامل قابل کنترل
۱- چاقی و اضافه وزن
چاقی و اضافه وزن با پرفشارخونی اولیه همبستگی قوی دارد (۴۴،۱۵۳). هرچه فرد دچار اضافه وزن باشد به خون بیشتری برای تغذیه و رساندن اکسیژن به بافت های بدن نیاز دارد و هنگامی که حجم خون گردشی در رگ ها افزایش یابد، فشار وارد بر دیواره ی رگ ها نیز افزایش می یابد (۳۹).
۲- عدم تحرک
ضربان قلب در افراد کم تحرک بیشتر است. هر چه ضربان بیشتر باشد، کار قلب افزایش یافته و فشار قوی تری بر شریان ها اعمال می شود. همچنین کمبود فعالیت بدنی خطر چاقی و اضافه وزن را نیز افزایش می دهد (۳۹). تحقیقات نشان می دهد که الگو های فعالیت بدنی در مصرف انرژی و چاقی نوجوانان، قویا با هم ارتباط دارند (۴۱).
۳- رفتارهای ناسالم مانند استعمال دخانیات و مصرف الکل
نه تنها استعمال دخانیات بلافاصله پس از مصرف دخانیات به صورت موقتی فشارخون را افزایش می دهد، بلکه مواد شیمیایی موجود در دخانیات به سطوح دیواره شریانی آسیب وارد کرده و منجر به باریک شدن شریان ها و افزایش فشارخون می شود. نوشیدن الکل به صورت مداوم نیز به قلب آسیب رسانده و مصرف گاه به گاه آن نیز به صورت موقتی فشارخون را افزایش می دهد (۳۹،۱۹،۱۱۳).
۴- نمک (سدیم) فراوان در غذاها
مصرف زیاد سدیم باعث نگهداری مایعات در بدن شده و باعث پرفشارخونی می شود. البته در اغلب جوانان ارتباط کمی بین مصرف نمک و پرفشارخونی وجود دارد (۳۹،۴۴،۱۱).
۵- پتاسیم کم در غذا ها
پتاسیم به حفظ تعادل سدیم در سلول های بدن کمک می کند. چنانچه به بدن پتاسیم کافی نرسد، باعث انباشته شدن سدیم در خون می شود (۳۹).
۶- مصرف بسیار پایین ویتامین D
مصرف کم ویتامین D در رژیم غذایی می تواند منتهی به پرفشارخونی شود. زیرا ویتامین D در تولید آنزیمی که توسط کلیه ها ترشح شده و فشارخون را تحت تاثیر قرار می دهد، نقش دارد (۳۹).
۷- استرس
سطح بالای استرس می تواند به صورت ناگهانی و موقتی فشارخون را افزایش دهد. افراد عصبی یا افسرده به نظر می رسد که ریسک بیشتری برای افزایش فشارخون داشته باشند. به عبارت دیگر افراد عصبی و افسرده، بیشتر ممکن است دچار هیپرتانسیون شوند (۱۱,۴۴,۳۹).
۸- الگو غذایی ناسالم
الگوی غذای ناسالم بطور چشم گیری با BMI و دور کمر ارتباط دارد؛ به نحوی که افزایش امتیاز الگو غذایی ناسالم باعث افزایش BMI و دور کمر شده و چاقی را به دنبال می آورد. همچنین ارتباط معکوس بین الگو غذایی سالم با BMI و دور کمر مشاهده شده است (۵۰،۱۱). البته شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد، مداخلات رژیم غذایی بتواند باعث کاهش معنی دار فشارخون در کودکان شوند، با این حال متخصصین معتقدند که کودکان مبتلا به پرفشارخونی ممکن است از مصرف غذا های سرشار از میوه و سبزیجات تازه، فیبر و لبنیات بدون چربی و در عین حال کاهش سدیم دریافتی سود ببرند. یک مطالعه نشان داد که رویکرد های رژیم غذایی برای توقف پرفشارخونی در مقایسه با مشاوره رژیم استاندارد باعث کاهش معنی دار فشارخون در نوجوانان می شود (۱۹ ،۱۱۳).
۲-۲-۳- فاکتورهای مرتبط با سلامتی
ترکیب بدنی، آمادگی قلبی تنفسی و کیفیت زندگی از فاکتورهای مهمی می باشد که بهبود هر یک از آنها می تواند تاثیر بسزایی در متعادل نگه داشتن فشارخون و عوارض ناشی از آن داشته باشند.
۲-۲-۳-۱- ترکیب بدنی/>بخوبی معلوم شده است که درصد زیاد چربی بدن با بیشتر شدن خطر بیماری های قلبی- عروقی، دیابت، پرفشارخونی، سرطان، چربی خون بالا و دیگر مشکلات وابسته به سلامتی همراه است. با استفاده از ارزیابی ترکیب بدنی می توان به راحتی میزان آمادگی و تندرستی فرد را مشخص و کنترل نمود (۲۶). ترکیب بدنی یعنی اجزای تشکیل دهنده بدن انسان و ارزیابی ترکیب بدن یعنی سنجش با کمی سازی، نسبت به ساختار های تشکیل دهنده بدن انسان (۵۷،۵۱). ترکیب بدن از دو بخش عمده شامل توده بدون چربی و توده چربی تشکیل شده است. توده چربی به صورت درصدی از کل وزن بدن بیان می شود (۵۷).
۱۰۰ × (کل وزن بدن / وزن چربی) = درصد چربی
ترکیب بدن شامل توزیع عضله و چربی بدن می باشد و مقدار هر یک از این دو نقش مهمی در آمادگی جسمانی و سلامتی ایفا می کند. وزن چربی بخش حاوی چربی است که در نواحی زیر پوستی تجمع یافته اند (۳۱). به هر حال نیمی از چربی بدن زیر پوست قرار گرفته است. این مقدار چربی به طور ساده با نیشگون گرفتن از زیر پوست قابل اندازه گیری است (۵۵). وزن بدن از وزن چربی و وزن بدون چربی تشکیل می شود. درصد چربی بدن نیز درصدی از کل وزن بدن است که از چربی تشکیل شده. درصد چربی بدن برای مردان و زنان به طور قابل ملاحظه ای متفاوت می باشد و مقدار آن بر حسب سن، میزان فعالیت بدنی، فرهنگ و حتی موقعیت جغرافیایی تغییر می کند (۵۷). در مطالعه ترکیب بدنی، آگاهی از عواملی که می توانند برآن موثر باشند هم از جهت سنجش و هم برنامه ریزی تمرین می تواند کمک کننده باشد. برخی از این عوامل درون فردی و برخی محیطی هستند که در ادامه به آنها پرداخته می شود.
۲-۲-۳-۱-۱- وراثت
به نظر می رسد که ژنتیک یکی از عواملی است که منجر به تغییر پذیری وزن در بین افراد می شود. در واقع حدود ۲۵% تفاوت درصد چربی در بین افراد، ناشی از عوامل ژنتیکی است ولی نسبت بیش تر به عوامل محیطی مانند تفاوت فرهنگی و شرایط زندگی مربوط است. در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که وجود چاقی موجب اختلال سیگنال های هورمونی تنظیم کننده سوخت و ساز و ذخیره چربی شده و به نوبه خود منجر به تغییر تعادل انرژی به سوی ذخیره سازی چربی می گردد (۴۵،۷۷).

این مطلب را هم بخوانید :  مقاله علمی با منبع : تعیین تابع پاسخ غیر خطی آشکارسازهای ۲ اینچی و ۳ اینچی CsI(Tl)- قسمت ...