No category

اولین سند گردشگری ایران و فرانسه: فرانسوی‌ها سرمایه به بازار گردشگری ایران می‌بیارن

اولین سند جداگونه گردشگری ایران و فرانسه در طول تاریخ روابط دو کشور به امضا رسید؛ تفاهم نامه ای که جذب سرمایه مالی فرانسوی ها، مهمترین دستاورد اینه.

 مسعود سلطانی فر، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، علاوه بر تشریح مفاد این تفاهمنامه، درباره موضوع سند همکاری هایی که با موزه لوور فرانسه امضاء شد هم توضیحاتی داد و دلیل جای خالی تفاهم های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در بین تفاهم های دولت ایران با چین و ایتالیا رو توضیح داد.

اولین تفاهم نامه گردشگری بعد از یه عمر رابطه

اون درباره سندی که بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت امور خارجه و پیشرفت همکاری های بین الملل فرانسه با موضوع گردشگری امضا شد، گفت:

تفاهمنامه ای که بین این سازمان و وزارت خارجه فرانسه (که بخش گردشگری این کشور در زیرمجموعه اون فعالیت می کنه) امضا شد، اولین سند جداگونه گردشگری دو کشور پس از سال ۱۳۵۶ه، و به غیر از سند همکاری های فرهنگی ایران و فرانسه که فقط دو بند از اون به تعاملات گردشگری اشاره داشت، تفاهم دیگری با طرف فرانسوی امضا نشده بود.

ایشون اضافه کرد:

حالا بعد از ۳۸ سال، سندی بین دو طرف امضا شد که چگونگی پیشرفت همکاری های گردشگری رو مشخص می کنه و شاید از نظر جداگونه بودن، اولین سند گردشگری ایران و فرانسه در طول تاریخ روابط دو کشور باشه.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به مهم بودن این تفاهمنامه واسه ایران اعلام کرد:

در فصل جدید فعالیت های سیاسی و اقتصادی کشور پس از لغو تحریم ها، گسترش روابط با کشورای پیشرفته جهان، به خاص کشورای اروپایی و به کار گیری کردن از ظرفیت های اقتصادی، تکنولوژی و فرهنگی این کشورها واسه ما اهمیت زیادی داره و باید از این فرصت بهره لازم رو ببریم.

فرانسوی ها با سرمایه به ایران می آیند

اون بعد به پنج محور مورد تاکید در سند گردشگری ایران و فرانسه اشاره کرد و اضافه کرد:

همکاری های آموزشی و به کار گیری تجربیات طرف فرانسوی در امور گردشگری واسه ارتقا سطح کیفی خدمات تاسیسات گردشگری، محور اول این تفاهمنامهه. فرانسه هرساله بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون گردشگر جذب می کنه و از این نظر، رتبه اول رو در بین کشورای جهان داره، از نظر کسب درآمد از گردشگری جزو پنج کشور اول دنیاس، موفقیت ها و تجربیات زیادی داشته و ما فکر می کنیم در بخش آموزش هتل داری، تورگردانی و مدیریت و خدمات تاسیسات گردشگری می توانیم از تجربیات فرانسه به کار گیری کنیم.

سلطانی فر با اشاره به مهمترین بند این تفاهمنامه که آورده ی اقتصادی واسه کشور داره، گفت:

جفت و جور کردن زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی فرانسه در گردشگری ایران، دومین محور مورد تاکید این سند همکاری بود. حدود دو ماه پیش که هیاتی از فرانسه واسه آزمایش بازار ایران سفری به کشورمون داشت، این بازار رو شدیدا پرجاذبه دونست، اما اون زمان تحریم ها لغو نشده بودن. اون ها اعلام کرده بودن که بعد از لغو تحریم ها آمادگی دارن در بخش های جور واجور گردشگری ایران سرمایه گذاری کنن. حالا که شرایط آماده شده، فرصت خوبیه از سرمایه گذاری بخش خصوصی فرانسه در گسترش تاسیسات و اماکن گردشگری ایران به خاص هتل ها به کار گیری کنیم.

ایشون اعلام کرد:

یکی از هلدینگ های مطرح و معتبر فرانسه (اکور) از حدود ۶ ماه پیش مدیریت دو هتل فرودگاهی ایران رو بردوش گرفته. اون ها آمادگی دارن تعداد هتل های بیشتری رو در ایران به گروه خود اضافه کنن و تحت استاندارد و مدیریت این گروه بذارن.

معاون رییس جمهور در جواب به این که با در نظر گرفتن اینکه گروه اکور تا الان هیچ سرمایه گذاری در ایران نداشته و فقط در بخش مدیریت هتل وارد شده، در دور جدید مذاکرات و پس از تحریم ها قراره سرمایه ای رو به ایران وارد کنه؟ اعلام کرد:

در دوره تحریم، این گروه بدون سرمایه گذاری وارد بازار ایران شد و فقط مدیریت این دو هتل رو به دست گرفت، البته در قرارداد معتقد شده واسه چند سال ضریب اشغال تخت رو در حد ۷۰ تا ۸۰ درصد حفظ کنه. حالا که تحریم ها بر طرف کردن شده، بحث هایی مطرح شد تا سرمایه گذاران فرانسوی، هتل هایی رو تحت استاندارد خود در ایران بسازن.

با بیان اینکه آورده اقتصادی فرانسوی ها به ایران، مهمترین دستاورد این تفاهمنامه بوده، تاکید کرد:

مهمترین بخشی که با امضای این تفاهمنامه دنبال می کردیم، همین موضوع بود. دو ماه پیش هیات فرانسوی خیلی جدی و عملیاتی وارد ایران شد و واسه فعالیت، هیچ مانعی جز تحریم ها نداشت. حالا همه اون ها مصمم شده ان. به هر حال ایران بازار خوبی واسه فرانسوی ها به حساب می آید.

خیز واسه جذب ۲۰۰ هزار گردشگر فرانسوی

سلطانی فر سومین محور تفاهمنامه ایران و فرانسه رو برنامه ریزی واسه افزایش تردد گردشگران دو کشور گفت و اضافه کرد:

ایران در سال ۹۲ میزبان حدود ۸ هزار گردشگر فرانسوی بود، این تعداد در سال ۹۳ به ۱۳ هزار نفر رسید و فکر می کنیم تعداد گردشگران فرانسوی تا آخر سال ۹۴ به ۱۸ هزار نفر برسه. رشد هر سال نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ تا ۶۰ درصده، اما چون قدر مطلق اون کمه، رقم بالایی به نظر نمی آید.

ایشون هم اینکه از برنامه ایران واسه جذب هرساله ۲۰۰ هزار گردشگر فرانسوی که در جلسه دو دولت به بحث گذاشته شد خبر داد و گفت:

واسه رسیدن به این برنامه باید ورود گردشگران فرانسوی، رشد مطلوبی داشته باشه تا به رقم ایده آل برسیم، البته عقیده دارم این زمینه واسه جذب هست. فرانسوی ها واسه ورود به بازار ایران اشتیاق زیادی نشون می بدن. این میل در بین گردشگران اون ها هم رو به زیاد شدنه.

معاون رئیس جمهور راه اندازی دفاتر جذب و آگاهی رسانی در کشور فرانسه رو از دیگر محورهای مورد تفاهم دو کشور اعلام کرد و اضافه کرد:

ما با امید به اینکه تا آخر سال ۲۰۱۶ دست کم دو دفتر آگاهی رسانی گردشگری در دو شهر فرانسه راه اندازی کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از همکاری واسه تجاری سازی اجناس گردشگری به خاص در بخش کوهستان و اسکی، به عنوان پنجمین محور این تفاهمنامه یاد کرد و در ادامه گفت:

در میزگردی که با حضور بخش خصوصی گردشگری فرانسه برگزار شد، تمایل واسه فعال کردن گردشگری کوهستان و اسکی در ایران از طرف موسسه ای که ۲۰۰ آژانس در زیرمجموعه اش فعالیت می کنن، اعلام شد.

ایشون اضافه کرد:

ما هم می خواهیم در بخش گردشگری کوهستان و اسکی حتما همکاری ها پیشرفت یابد و علاوه بر اون، کویر ایران که منطقه پرجاذبه ای واسه گردشگران اروپایی و به خاص فرانسوی ها حساب می شه، معرفی شه.

سلطانی فر درباره شروع این تفاهمنامه توضیح داد:

هر تفاهم و توافقی یه انتهایی داره که معمولا تو یه بند، زمان اقدام واسه تمدید اون هم مشخص می شه. زمان این تفاهمنامه هم ۳ ساله (پایان ۲۰۱۹) تعیین شده، اما سرمایه گذاری ها محدود به دوره های وقتی نیس. وقتی سرمایه گذار وارد کشوری می شه، ممکنه با یه هتل شروع کنه، اما وقتی که با امنیت روبه رو شه، این سرمایه گذاری رو گسترش میده.

اون اعلام کرد:

زمان تفاهمنامه ها از نظر حقوق بین الملل، دارای محدوده هستن، مثلا در تفاهمنامه های گردشگری، این زمان بین دو تا سه ساله، اما به طور خودکار، شش ماه قبل از پایان این مدت، می توان درخواست تمدید داد.

بروکراسی چینی و ایتالیایی، دامن تفاهمنامه گردشگری ایران رو گرفت

معاون رییس جمهور درباره دلیل حضور نداشتن بخش گردشگری ایران در بین تفاهمنامه های جور واجور و زیاد دولت ایران که در سفر گذشته به ایتالیا و هم اینکه در سفر رییس جمهور چین به ایران امضاء شد، توضیح داد:

تفاهمنامه چین و ایتالیا از طرف ما (سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) آماده شده بود، اما بروکراسی دو کشور به خاص در چین جواب نداد.

ایشون با بیان اینکه تفاهمنامه ایران و ایتالیا به طور کامل آماده بود، اضافه کرد:

با اینکه ما زودتر از بقیه دستگاه ها متن تفاهمنامه رو ارایه کرده بودیم، روز مبادله تفاهم با ایتالیا، وزیر گردشگری این کشور به دلیل فوت یکی از نزدیکانش حضور نداشت و قرار بود معاون اون حاضر شه که ما امضای این تفاهمنامه رو به سفر هیات ایتالیایی که ظرف چند ماه آینده به ایران انجام می شه، انداختیم.

سلطانی فر ادامه داد:

درباره تفاهم با چین هم به دلیل بروکراسی پیچیده این کشور، جواب مثبتی داده نشد و امضای اون رو به آینده نزدیک، یعنی در همین سال ۲۰۱۶ انداختن.

اون بعد به اهمیت بازار چین واسه ایران اشاره کرد و گفت:

باید روی این بازار مهم خیلی کار شه. در سال ۲۰۱۴، حدود ۱۲۷ میلیون گردشگر چینی به سراسر دنیا سفر کردن، حتما آمار ۲۰۱۵ تا ۱۳۰ میلیون نفر هم می رسد، با این حال سهم ایران از این بازار قوی، کمتر از ۵۰ هزار نفره. البته کارایی در دست اقدامه، مثلا در آموزش راهنمای زبون چینی، راه اندازی رستوران های چینی و اجرای دیگه خواسته های گردشگران این کشور، کارایی شروع شده.

معاون رییس جمهور به هدف گذاری ایران واسه جذب دست کم یک تا دو درصد، یعنی یه و نیم تا دو میلیون گردشگر چینی تا سال ۲۰۲۵ میلادی یا ۱۴۰۴ شمسی اشاره کرد و اضافه کرد:

تحقق این هدف واقعا امکان پذیره. مقامات چینی و گردشگران خیلی از این کشور واسه سفر به ایران، تمایل نشون داده ان.

:

ما الان دو دفتر آگاهی رسانی گردشگری در چین داریم که تعداد اون باید به سه دفتر زیاد شه که بشه تند تر به هدف رسید. تعدادی از ایرونی ها هم واسه فعالیت در بازار گردشگری چین بیان تمایل کرده ان که ما از اون ها ساپورت می کنیم. چین، بازار بسیار فعالیه و قسمت بزرگی از جمعیت اون ها پولدار شده ان.

پول-نام-تصویر

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه فقط دو سال از عمر برنامه پیشرفت گردشگری ایران با در نظر گرفتن راه و روش جدید دولت می گذره، گفت:

تاریخ ترکیه رو در بخش گردشگری مطالعه کرده ام، برنامه ریزی این کشور هشت تا ۱۰ سال زمان برد، یعنی از سال ۱۹۸۲ تا سال ۹۲ که تونستن برنامه های اجرایی خود رو شروع کنن و ظرف ۲۳ سال موفق شدن از سه چار میلیون گردشگر به ۳۷ میلیون نفر برسن.

اون اعلام کرد:

حرکت جدید ایران در گردشگری با در نظر گرفتن راه و روش این دولت واسه به کار گیری این ظرفیت، ایجاد تعامل با دنیا و به رسمیت شناختن حقوق همه، دو ساله شروع شده تا ما تحت تاثیر این جریان، بتونیم در تعاملات فرهنگی، واقعیت های موجود جامعه خود رو به دنیا نشون بدیم و در کنار اون از اثرات اقتصادی ورود گردشگران بهره مند شیم.

سلطانی فر با باور بر اینکه گردشگری بهترین وسیله واسه انتقال ارزش های کشوره، گفت:

اون چیزی که یه گردشگر در یکی دو هفته اقامت در ایران می بیند، بالاتر از صدها ساعت کار تبلیغاتی در نشریات و رسانه هاس. علاوه بر اینکه هر کسی که به ایران می آید، بین ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار خرج می کنه که ما با امید به اینکه با رفع شدن مشکلات بانکی و فعال شدن کارت های اعتباری تماشاگر هزینه کرد بیشتر گردشگران خارجی در ایران باشیم.

نمایشگاه ۷هزار سال تمدن ایران دوباره در اروپا راه می افتد

معاون رییس جمهور درباره تفاهمنامه ایران و موزه لوور توضیح داد:

موضوع تفاهم با لوور، به کار گیری ظرفیت دو طرف واسه کارای پژوهشی، تحقیقاتی، انتشاراتی و جلسه ها و نشست های علمیه.

ایشون اضافه کرد:

فکر می کنم با در نظر گرفتن گنجینه خوبی که در لوور تماشاگر بودیم و توان کارشناسی بالای دو طرف، می توان حرکتی رو که در دولت هفتم و هشتم با عنوان تشکیل "نمایشگاه های هفت هزار سال تاریخ و تمدن ایران" شروع شده بود، دوباره کامل تر و کامل تر با مشارکت موزه های بزرگ دنیا به جریان بندازیم. این بار حتی می توان تمدن غنی تری از ایران رو به نمایش گذاشت، چون که با کشف آثار تاریخی جدید، قدمت این تمدن به ۱۱ هزار سال رسیده.

تاریخ پنه لوپه با لوور تکرار می شه

سلطانی فر تشکیل نمایشگاه های دوره ای و ماهانه تاریخ و تمدن ایران در فرانسه و دیگه کشورها رو مثل موضوعات مورد تفاهم در این سند همکاری گفت و اضافه کرد: یکی از بندها این بود که جلسه ها و نمایشگاه های مشترکی برگزار شه، مثل چیزی که واسه پنه لوپه به شکل مشترک با ایتالیا اتفاق افتاد. این حرکت بین مراکز علمی و تحقیقاتی کشورای جور واجور رایجه که مثلا یه بار در ایران و دوباره در فرانسه و شاید هم در کشور سومی این نمایشگاه برگزار شه.

ایشون در جواب به این سئوال که در آینده ی نزدیک قراره تماشاگر تشکیل نمایشگاه خاصی از طرف ایران و موزه لوور باشیم؟ گفت:

واسه برگزاری نمایشگاه مشترک در آینده نزدیک، لازمه دو طرف با هم صحبت کنن. طرف موزه لوور، معاونت میراث فرهنگی و اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانه. این فرصت خوبی واسه دو طرفه، با اینکه اون ها گنجینه بزرگ و با ارزشی در اختیار دارن، اما به هر حال ایران هم دارای آثار ارزشمندو بااهمیتیه که در برنامه های مطالعاتی می تونه واسه اون ها مهم باشه.

ایشون اضافه کرد: در زمان دیدار از لوور با کارشناسی روبه رو شدم که زبون فارسی رو آموزش دیده بودن، این نشون می دهد اون ها در حال تقویت کارشناسانی هستن که پاسخگوی نیاز گردشگران ورودی باشه. ما هم باید از این تجربیات و امکانات فرانسوی ها و بقیه کشورها، در حرکت جدیدی که این دولت واسه پیشرفت گردشگری شروع کرده، به کار گیری کنیم تا با سرعت بیشتری به هدف برنامه پیشرفت ای خود برسیم.

منبع: ایسنا

متن کامل پایان نامه ها در 40y.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *