face=”normal”، font=”default”، charset=”178″، ترافیک، ترافیکی، شبیهسازی

c Analysis Tools Case Studies-Benefits and Applications</title></titles><dates><year>2004</year></dates><urls></urls></record></Cite></EndNote>[1].
1-2 بیان مساله اساسی تحقیق
با گذر زمان بدلیل توسعه شمار ناوگانهای حمل‌ونقل کشور و عدم توسعه یافتگی سایر اجزای سیستم حمل و نقل، این رشد باعث افزایش ازدحام ترافیک شده است در نتیجه پتانسیل و شمار تصادفات و تاخیرات ترافیکی افزایش و کیفیت زندگی کاهش یافته است. بنابراین متخصصین برای رفع مشکلات به وجود آمده و افزایش بهرهوری سیستمهای حملونقل موجود باید با استفاده از ابزارهای آنالیز ترافیکی، سیستم موجود را تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانند در خصوص اثربخشی بالقوه یک استراتژی خاص نظر دهند. متاسفانه برای استفاده از متدولوژی و ابزارهای موجود در خصوص تجزیه و تحلیل ترافیک در کشورمان، راهنمایی وجود ندارد و مطالعات انجام گرفته نیز در صورت وجود بسیار کم و خیلی کلی می‌باشند. این پایان نامه به بررسی نحوهی شناخت روشهای تحلیلی مناسب برای انتخاب مدل مؤثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی می‌پردازد.
1-3 سوال تحقیقبرای اطمینانیابی از اثر بخشی بالقوه یک استراتژی خاص در راستای مدیریت ترافیک از کدامیک از ابزارهای آنالیز ترافیک استفاد کنیم؟
1-4 فرضیه‌هابا توجه به فرضیات مورد استفاده در ارائه مدل‌های تقاضای سفر و با در نظر گرفتن مشخصات غالب مسیرهای درون شهری موجود در شهر تبریز، استفاده از این مدل‌ها برای مباحث طراحی ترافیکی مناسب تر به نظر میآید.
با توجه به فرضیات مورد استفاده در ارائه مدل‌های شبیه سازی ماکروسکوپیک و با لحاظ مشخصات غالب مسیرهای درون شهری موجود شهر تبریز استفاده از این مدل‌ها برای مباحث برنامه ریزی ترافیکی مناسب‌تر خواهد بود
1-5 اهداف مشخص تحقیقبا توجه به عدم توسعه یافتگی کامل علمی کشورمان در مباحث ترافیکی و وابستگی موجود به آیین نامه‌ها و نرم افزارهای خارجی، نیاز به بررسی روش‌های آنالیزی و نرم افزارهای ارائه شده در این آیین نامه‌ها در راستای ارائه یک روش مدون برای انتخاب روش آنالیزی مؤثر با توجه به شرایط موجود احساس می‌شود. این روش مدون می‌تواند پس از انجام مطالعه موردی در این پایان‌نامه مورد استفاده تمامی متخصصین و فعالان علمی ترافیک کشور قرار گیرد. تمام مدل‌های ترافیکی را می‌توان در هفت قالب کلی قرار داد. این مدلها عبارتند از: مدل‌های شبیهسازی میکروسکوپی، مدل‌های شبیهسازی مزوسکوپی، مدل‌های شبیهسازی ماکروسکوپیک، ابزارهای بهینه سازی علائم ترافیک، ابزارهای طرح و برنامه ریزی، مدل تقاضای سفر و ابزارهای تحلیلی و قطعی. در این پایاننامه قرار است مؤثرترین مدل در بین هفت مدل یاد شده براساس داده‌های ورودی برای اثرسنجی برنامه‌های ترافیکی موجود در شهر تبریز میباشد.
به طور کلی متدلوژی انتخاب ابزارهای آنالیزی ترافیک جهت کمک به مهندسان و متخصصان عملیات ترافیک در انتخاب نوع صحیح ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک برای بهبود عملیات و همچنین کمک به ایجاد ثبات‌ تحلیلی در تمام بخش‌های حمل‌ونقل میباشد.
1-6 اهداف کاربردیارائه روشی مدون برای انتخاب روش آنالیزی مؤثر با توجه به شرایط موجود از میان تمامی مدل‌های قابل استفاده برای مهندسین مشاور راه و ترافیک و سایر سازمان‌های مرتبط از قبیل وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، سازمان‌های ترافیک، وزارت کشور و نظام‌های مهندسی کشور میباشد.
1-7 روش تحقیقروش تحقیق به صورت استفاده از منابع کتابخانهای، آنلاین و همچنین ایجاد تعامل با شرکت‌های بین المللی تولید کننده نرمافزارهای ترافیکی و استفاده از روش‌های مشابه با روش‌های مورد استفاده در برنامه‌های تولیدی و همچنین استفاده از روش مورد استفاده FHWA می‌باشد.
1-8 متغیرهای مورد بررسیمحدوده‌های جغرافیایی: منطقه مورد مطالعه شامل، تقاطع، جاده یک طرفه، کریدور و یا شبکه میباشد. و غیره HOVانواع تسهیلات: آزادراه ها، رمپ‌ها، شریانی‌ها، میادین، خطوط مدهای سفر: وسیله نقلیه تک سرنشین، وسایل نقلیه پرسرنشین ، اتوبوس، قطار، کامیون، دوچرخه سواری و غیره استراتژی‌های مختلف مدیریت ترافیک و برنامه‌های کاربردی: اندازه گیری سطح شیب دار، هماهنگی علائم، مدیریت حادثه و غیره واکنش‌های مسافر: واکنش‌های مسافر به استراتژی‌های مدیریت ترافیک، مانند انحراف مسیر، انتخاب زمان حرکت، تغییر حالت، انتخاب مقصد و غیره گفته میشود.
متغیرهای مربوط به اندازهگیری ترافیک: سطح سرویس، اقدامات ایمنی (تصادفات، مرگ و میر)، زمان سفر، سرعت، وسیله نقلیه- ساعت سفر (VHT)، و اقدامات زیست محیطی (تولید گازهای گلخانهای، مصرف سوخت، سر و صدا) و غیره.
متغیرهای مربوط به آنالیز سود و هزینه: سهولت استفاده، سخت افزار مورد نیاز، اطلاعات مورد نیاز، انیمیشن و غیره.
براساس روش AHP به متغییرها مقادیری از 0(کاملاً بیربط) تا 5(کاملاً مرتبط) اختصاص خواهد یافت تا ابزارهای آنالیزی مناسب برای مطالعه مورد نظر مشخص گردد.
1-9 ساختار پایاننامهبا توجه به اهداف و روند فوق، ساختار پایاننامه به صورت زیر میباشد:
در فصل اول همانطور که ذکر شد به بیان کلیات، مسأله اساسی تحقیق، اهداف علمی و کاربردی، روش تحقیق و متغیرهای مورد بررسی پرداخته شده است.
در فصل دوم مروری بر مبانی نظری و پیشینه تحقیق خواهیم داشت و کارهائی که در این زمینه قبلاً انجام شده است توضیح داده می‌شود.
در فصل سوم به بررسی فرآیند تجزیهوتحلیل حمل‌ونقل، نقش ابزارهای تجزیهوتحلیل ترافیک، دستهبندی ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک، مقایسه HCM، شبیهسازی و معیارهای انتخاب انواع ابزار تجزیه و تحلیل ترافیکی مناسب، پرداخته میشود.
در فصل چهارم فرآیند پیادهسازی و بحث و ارزیابی نتایج حاصل از پایاننامه ارائه میشود.
در نهایت، فصل پنجم به نتیجهگیری و ارائه پیشنهادات برای کارهای آینده اختصاص مییابد.
فصل دوممبانی نظری و پیشینه تحقیق2-1 مقدمهشبیهساز ترافیکی یکی از جدیدترین علوم مهندسی در شاخه حمل‌ونقل و ترافیک است و در کشورهایی که در زمینه ترافیکی پیشرفته هستند یکی از ملزومات برای تصویب طرح‌ها به شمار می‌آید. در واقع کار شبیه‌سازی تقلید رفتار یک سیستم واقعی است. امروزه شبیه‌سازی یکی از قویترین و مورد اعتمادترین ابزارهای تحقیق در عملیات و تحلیل سیستم‌هاست ADDIN EN.CITE <EndNote><Cite><Author>شفابخش،‎</Author><Year>2014</Year><RecNum>8</RecNum><DisplayText>[2]</DisplayText><record><rec-number>8</rec-number><foreign-keys><key app=”EN” db-id=”9srpzxpwrxfzpmef50bvdas89rz5wdptxpp5″>8</key></foreign-keys><ref-type name=”Journal Article”>17</ref-type><contributors><authors><author><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>غلامعلی</style><style face=”normal” font=”default” size=”100%”>‎‎ </style><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>شفابخش،</style><style face=”normal” font=”default” size=”100%”>‎</style></author><author><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>علی</style><style face=”normal” font=”default” size=”100%”>‎‎ ‎‎ </style><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>نژاد،</style><style face=”normal” font=”default” size=”100%”>‎</style><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>مصلی</style></author><author><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>محمدحسین</style><style face=”normal” font=”default” size=”100%”>‎</style><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>سید</style><style face=”normal” font=”default” size=”100%”>‎‎ ‎</style><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>ریاستیان،</style></author></authors></contributors><titles><title><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>اصلاح طرح هندسی تقاطع نمازی شیراز به کمک نرم افزار شبیه ساز ایمسان</style></title><secondary-title><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>راهور</style></secondary-title></titles><periodical><full-title>راهور</full-title></periodical><number>22</number><dates><year>2014</year></dates><urls></urls></record></Cite></EndNote>[2]. استفاده از شبیهسازی در علم مهندسی ترافیک مزایا و کاربردهای گسترده ای دارد؛ از جمله این مزایا می‌توان به این نکته اشاره کرد که در شبیه‌سازی، قبل از آنکه در دنیای واقعی مشکلی به خاطر اعمال سیاست‌ها، روش‌ها، طراحی‌ها و غیره بوجود آید، می‌توان آن‌ها را در دنیای مجازی مورد بررسی قرار داد. به کمک علم شبیه سازی، طرح‌های مربوط به سیستم‌های مختلف حملونقل می‌توانند بدون پرداخت هزینه تأسیس یک مدل در دنیای واقعی، در دنیای مجازی آزمایش شوند ADDIN EN.CITE <EndNote><Cite><Author>شفابخش،‎</Author><Year>2014</Year><RecNum>8</RecNum><DisplayText>[2]</DisplayText><record><rec-number>8</rec-number><foreign-keys><key app=”EN” db-id=”9srpzxpwrxfzpmef50bvdas89rz5wdptxpp5″>8</key></foreign-keys><ref-type name=”Journal Article”>17</ref-type><contributors><authors><author><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>غلامعلی</style><style face=”normal” font=”default” size=”100%”>‎‎ </style><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>شفابخش،</style><style face=”normal” font=”default” size=”100%”>‎</style></author><author><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>علی</style><style face=”normal” font=”default” size=”100%”>‎‎ ‎‎ </style><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>نژاد،</style><style face=”normal” font=”default” size=”100%”>‎</style><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>مصلی</style></author><author><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>محمدحسین</style><style face=”normal” font=”default” size=”100%”>‎</style><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>سید</style><style face=”normal” font=”default” size=”100%”>‎‎ ‎</style><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>ریاستیان،</style></author></authors></contributors><titles><title><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>اصلاح طرح هندسی تقاطع نمازی شیراز به کمک نرم افزار شبیه ساز ایمسان</style></title><secondary-title><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>راهور</style></secondary-title></titles><periodical><full-title>راهور</full-title></periodical><number>22</number><dates><year>2014</year></dates><urls></urls></record></Cite></EndNote>[2].
2-2 مدل‌های شبیه‌سازیبسیاری از ابزارهای شبیهسازی ترافیک به منظور مطالعه کاراییهای زیستمحیطی و عملکردی تسهیلات حملونقل توسعه یافتهاند. معیارهای کارایی عملکردی مدل‌های شبیه‌سازی به منظور بررسی کارایی سامانه در واژه‌هایی مثل ظرفیت، زمان سفر و تأخیر به کار می‌روند. از معیارهای کارایی زیست‌محیطی نیز به منظور بررسی تأثیر ترافیک بر آلودگی هوا استفاده می‌شود. با استفاده از معیارهای کارایی زیستمحیطی، می‌توان مدل‌های مربوط به کیفیت هوا و صدا را تولید کرد. مزیت استفاده از شبیهسازی در سیستم حمل ونقل به علت توانایی آن در آزمایش و ارزیابی سیستم بدون ایجاد اختلال در ترافیک موجود یا قرار دادن خدمه‌کاری در خطر، بسیار زیاد است. علاوه بر آن، استفاده از شبیهسازی برای تحلیل سیستم‌های ترافیک چندین مزیت دارد. نتایج بسیاری برای هر محدوده مورد مطالعه در طول مدت زمان نسبتاً کم از شبیهسازی بدست میآید. از شبیهسازی در روند برنامهریزی و مراحل اولیه طراحی تسهیلات استفاده می‌شود. در میان نرم افزارهای ترافیک، برخی از آنها قابلیت اتصال به سیستمهای کنترل ترافیک را دارند و با این قابلیت امکان پیش بینی وضعیت ترافیک در ساعتهای بعد و اطلاع استفادهکنندگان و تصمیمگیران شبکه معابر فراهم میشود ADDIN EN.CITE <EndNote><Cite><Year>1390</Year><RecNum>9</RecNum><DisplayText>[3]</DisplayText><record><rec-number>9</rec-number><foreign-keys><key app=”EN” db-id=”9srpzxpwrxfzpmef50bvdas89rz5wdptxpp5″>9</key></foreign-keys><ref-type name=”Journal Article”>17</ref-type><contributors><authors><author><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>ناصرعلوی</style><style face=”normal” font=”default” size=”100%”>, </style><style face=”normal” font=”default” charset=”178″ size=”100%”>سیدصابر</style></author><author><style face=”normal”

این نوشته در پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *