دانلود مقاله - \"”(سایت تحقیق علمی )”\"

متن کامل پایان نامه را در سایت منبع fuka.ir می توانید ببینید

درسال 1376 وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری اقدام به تشکیل معاونت فرهنگی و اجتماعی در سطح وزارتخانه کرد زیرمجموعه های این معاونت با عنوان ادارات امور فرهنگی در سطح دانشگاه ها درکنار دو مجری قبلی برنامه های فرهنگی دانشگاه ها (نهاد رهبری و جهاد دانشگاهی) در مسائل فرهنگی به فعالیت پرداختند. با تشکیل چنین واحدهایی، دانشگاه‏ها کوشیدند تا به مسئله فرهنگ با دیدی تخصصی تر نگریسته و زاویه دید خود را در این خصوص تغییر دهند از آن پس متولی اصلی فعالیت های فرهنگی در دانشگاه‏ها ادارات امور فرهنگی گردیدند. برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی چنانچه در سطح دانشگاه‏ها صورت پذیرد، می تواند در بر گیرنده نکات مثبتی همچون پرورش خلاقیت های دانشجویان، توسعه مهارت‏های فکری آنان، ایجاد پویایی در نظام آموزش عالی و افزایش نقش دانشگاه‏ها در تعمیق هویت فرهنگی باشد. در دانشگاه‏های دولتی وابسته به وزارت علوم بیش از 80کانون فرهنگی و هنری مشغول فعالیت هستند این کانون هاشامل کانون های قرآن، صنایع دستی، موسیقی، هنرهای تجسمی، فیلم و عکس، هنرهای نمایشی (تئاتر) و… که با زیر مجمو عه های خود در حال فعالیت هستند. پس از نظام آموزش و پرورش، دانشگاه مهم ترین ابزار برای انتقال ارزش ها و هنجارهابه نسل جوان و پیشرفت و توسعه ی جامعه به شکل صحیح می باشد. این نهاد به عنوان محور عقلانیت جوامع، وظیفه خطیر انتقال، بازسازی و ارتقای فرهنگ جامعه را نیز بر عهده دارد. مسئله اصلی اینست که، امروزه فقر معنوی، دوری از هدف حقیقی، تسلیم و شکست در مقابل تهاجم فرهنگی بیگانه یکی از نگرانی های مهم خانواده ها، جامعه شناسان و مربیان جوامع است. بدون شک فعالیت های فرهنگی و هنری و اجتماعی، موجب ارتقای سطح معنوی، تامین بهداشت روانی، شناخت و رسیدن به غایت حقیقی خلقت و صیانت در برابر تهاجم فرهنگی بیگانه می شود. (خنیفر، حسین، 1390) دولت ها با عنایت به این مساله دریافتند که برای دستیابی به توسعه پایدار (مبتنی بر فرهنگ توسعه یافته) به مشارکت فعال همه ی آحاد ملت و نهاد های رسمی کشور به خصوص نهاد های آموزشی در راس آن دانشگاه‏ها (به عنوان محور عقلانیت جوامع) در فعالیت های فرهنگی نیازمند خواهد بود. به طور کلی، باید اذعان داشت که دانشگاه‏ها در جهت افزایش بلوغ و شایستگی اجتماعی و فرهنگی عمل می کنند وافراد رااز پیش داوری آزاد می سازند، کمک می کنند تا دانشجویان ارزش های زیبایی شناختی زندگی را بهتر درک کنند، دیدگاههای دینی آن‏ها تنوع پیدا می کند، جزم گرایی سیاسی در آن‏ها کاهش می یابد و اعتماد به نفس و حس موفقیت در آن‏ها ایجاد می شود. بنابراین لازم است که به فعالیت های فرهنگی و هنری در دانشگاه ها بیشتر پرداخته شود تا دانشجویان بیشتر به نقش فرهنگی خود آشنایی پیدا کنند و همچنین شرایط و تمهیداتی فراهم گرددکه به موازات آموزش و پژوهش دردانشگاه‏ها، فعالیت های فرهنگی و هنری نیز به شکل صحیح انجام پذیرد. این امراز طریق برنامه ریزی بلند مدت برای فعالیت های فرهنگی امکان پذیر است برای اینکه بتوان طرحی برای برنامه ریزی درست، پیام رسانی فرهنگی و هنری ارائه داد: نخست باید نگرش و گرایش افراد یک جامعه را نسبت به فعالیت های فرهنگی و هنری مورد بررسی قرارداد. شناخت آگاهی ها و نگرش ها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی از اساسی ترین نیازهای بنیادی در امر برنامه ریزی فرهنگی می باشد. برنامه ریزی فرهنگی باید شرایط مناسبی برای مشروعیت بخشیدن به فعالیت های فرهنگی و هنری (به عنوان فعالیت‏های غیر رسمی) که محل پرورش تجارب و ابتکارات است، فراهم آورد.
3-اهمیت و ضرورت تحقیق
به دلیل اهمیت فعالیت های فرهنگی و هنری دانشجویان به عنوان ابزاری موثر در جهت کسب موفقیت در زندگی حرفه ای و تخصصی آنان، آگاهی از این فعالیت ها و گرایش و نگرش دانشجویان نسبت به آن‏ها ضروری به نظر می رسد. تا با کمک اطلاعات حاصله از این بررسی هاو برای تعیین خط مشی های فرهنگی و برنامه ریزی در این حوزه به گونه ای عمل کنیم که بتوانیم، بهترین بهره را با کمترین امکانات از فعالیت‏های فرهنگی و هنری ببریم. تا با تعیین چنین خط مشی هایی افراد و مراکزی که در زمینه های فرهنگی و هنری فعالیت می کنند مانند، انجمن ها، کا- نون های فرهنگی و هنری برای ارائه آثارخلاق و ابتکارات خود مورد حمایت قرار گیرند. لازمه چنین خط مشی، آگاهی از گرایش ها، انتظارات و میزان استقبال، بینندگان و شنوندگان از این فعالیت هااست . برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی، چنانچه در سطح دانشگاه ها صورت پذیرد، می تواند در بر گیرنده نکات مثبتی همچون پرورش خلاقیت های دانشجویان، توسعه مهارت های فکری دانشجویان، ایجاد پویایی در نظام آموزش عالی، و افزایش نقش دانشگاه ها در تعمق هویت فرهنگی باشد. لذا در این پژوهش به بررسی نگرش دانشجویان نسبت به فعالیت های فرهنگی و هنری و میزان مشارکت آن‏ها در این فعالیت ها می پردازد. امیداست که از طریق نتایجی که بدست می آید، پیشنهادهای کاربردی به مسئولان آموزش عالی در راستای ارتقای سطح فعالیت های فرهنگی دانشگاه ارائه گردد. سعی بر این است تا با کسب اطلاعات دقیق و کافی، در امر برنامه ریزی به برنامه ریزان فرهنگی کمک شود.
4-اهداف تحقیقالف-هدف کلی
هدف از انجام این پژوهش بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه مازندران نسبت به فعالیت های فرهنگی و هنری و میزان مشارکت آن‏ها در این فعالیت هاست.
ب-اهداف ویژه
- بررسی نقش فعالیت های فرهنگی و هنری در جهت رشد خلاقیت های فرهنگی و هنری
-بررسی نقش فعالیت های فرهنگی و هنری در جهت ارتقای مشارکت و همکاری های گروهی دانشجویان
-بررسی نقش فعالیت های فرهنگی و هنری در سامان بخشیدن به تلاش های خودانگیخته (خودانگیختگی فرهنگی) دانشجویان
5- سوال های تحقیق
سوال اصلی
1-آیا شرکت درفعالیت های فرهنگی و هنری توانسته منجربه رشد و ارتقای خلاقیت های فرهنگی و هنری در دانشجویان گردد؟
سوالات فرعی
1-1- آیاتفاوت معناداری بین دانشجویان کارشناسی و ارشد در میزان رشد و ارتقای خلاقیت های علمی و فرهنگی با توجه به شرکت در فعالیت های فرهنگی و هنری وجود دارد؟

متن کامل در سایت امید فایل 

1-2- آیا تفاوت معناداری بین دانشجویان مرد و زن در میزان رشد و ارتقای خلاقیت های علمی و فرهنگی با توجه به شرکت در فعالیت های فرهنگی و هنری وجود دارد؟
1-3 آیا تفاوت معناداری بین دانشکده ها در میزان رشد و ارتقای خلاقیت های علمی و فرهنگی با توجه به شرکت در فعالیت های فرهنگی و هنری وجود دارد؟

سوال اصلی
2- شرکت در فعالیت های فرهنگی و هنری دانشگاه مازندران تا چه اندازه ای باعث رشد و ارتقاء سطح مشارکت و همکاری های جمعی، دانشجویان شده است؟
سوالات فرعی
2-1- آیا تفاوت معناداری بین دانشجویان کارشناسی و ارشد در میزان رشد و ارتقای سطح مشارکت و همکاری های جمعی با توجه به شرکت در فعالیت های فرهنگی و هنری وجود دارد؟
2-2- آیا تفاوت معناداری بین دانشجویان مرد و زن در میزان رشد و ارتقای سطح مشارکت و همکاری های جمعی با توجه به شرکت در فعالیت های فرهنگی و هنری وجود دارد؟
2-3-آیا تفاوت معناداری بین دانشکده ها در میزان رشد و ارتقای سطح مشارکت و همکاری های جمعی با توجه به شرکت در فعالیت های فرهنگی و هنری وجود دارد؟
سوال اصلی
3- آیا فعالیت های فرهنگی و هنری توانسته منجر به سامان بخشیدن به خواسته ها و تلاش های خودانگیخته فرهنگی و هنری دانشجویان شود؟
سوالات فرعی
3-1- آیا تفاوت معناداری بین دانشجویان کارشناسی و ارشد در میزان سامان بخشیدن به خواسته ها و تلاش های فردی با توجه به شرکت در فعالیت های فرهنگی وهنری وجود دارد؟
3-2- آیا تفاوت معناداری بین دانشجویان مرد و زن در میزان سامان بخشیدن به خواسته ها و تلاش های فردی با توجه به شرکت در فعالیت های فرهنگی و هنری وجود دارد؟
3-3- آیا تفاوت معناداری بین دانشکده ها در میزان سامان بخشیدن به خواسته ها و تلاش های فردی با توجه به شرکت در فعالیت های فرهنگی و هنری وجود دارد؟
سوال اصلی
4- آیا شرکت در فعالیت های فرهنگی و هنری، دانشجویان را در جهت رسیدن به ارزش های متعالی انسانی هدایت و حمایت کرده است؟
6-تعاریف نظری و عملیاتی واژها
6-1- نگرش
تعریف نظری: احساس نسبت به یک شئ، یک نهاد اجتماعی و یا یک گروه تصور می شود و علایق و احساس فرد نسبت به یک فعالیت (مهرنز و لهمان، 1984 به نقل از کریمی 1373)
بلاوونیون، نگرش، نظمی سازمان یافته که به صورت برخی محرک های خارجی عمل می کند و یا رفتار خاصی را می پذیرد و اثرات نگرش در دنیای بیرونی از طریق انجام فعالیت ها نمود پیدا می کند و به سوی هدف نهایی هدایت می شود (دادگران، 1371)
تعریف عملیاتی: در این تحقیق منظور از نگرش، طرز تلقی و ادراک دانشجویان از فعالیت های فرهنگی و هنری دانشگاه می باشد که می تواند بر رفتار آن‏ها تاثیر بگذارد.
6-2- فعالیت فرهنگی و هنری
تعریف نظری:
مجموعه فعالیت هایی که توسط دانشجویان و در محیط دانشگاهی در هر یک از زمینه های فرهنگی (نظیر قرآن، نهج البلاغه، مطالعات فرهنگی، پژوهش های فرهنگی، گفتگوی تمدن ها) هنری (نظیر فیلم، عکس، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، صنایع دستی) انجام می گیرد. (رضائیان، 1379)
تعریف عملیاتی: منظور از فعالیت های فرهنگی و هنری در این تحقیق، شامل فعالیت هایی که در قالب کانون‏های فرهنگی و هنری در دانشگاه مازندران برگذار می گردد. فعالیت هایی مانند برگزاری نمایشگاه‏های صنایع دستی، نمایشگاه عکس، تئاتر، نمایش فیلم و نقد آن، و برگزاری مسابقات قرآنی و نهج‏البلاغه.
6-3- خلاقیت :
تعریف نظری:
در تبیین خلاقیت نظریه های مختلفی وجود دارد آمابیلی (1987) معتقد است که خلاقیت پدیده ای اجتماعی است و از نیازها، مقتضیات جامعه و شرایط خانوادگی بر می خیزد. تورنس (1974) معتقد است که خلاقیت یک اثر شخصی است یعنی به عواملی نظیر انگیزش، هیجان، عواطف احساسات، تجربه ها و یاد گیری های شخصی وابسته است. عده ای نیز مانند گیلفورد (1950) معتقدند که خلاقیت بعدی فراشناختی دارد و با فرایندهای عالی ذهنی نظیر هوش، تفکر، تخیل، پردازش اطلاعات ارتباط دارد. برک (2000) خلاقیت را پدیده ای چند متغیری می داند یعنی عواملی نظیر جامعه، خانواده، شخصیت، توانایی‏های شناختی همزمان بر آن تاثیر می گذارند با توجه به اهمیت خلاقیت اکنون این سوال مطرح می گردد که فعالیت های فرهنگی و هنری تا چه حدی توانسته خلاقیت دانشجویان را تحریک کند. (برانگیزاند) (پیرخائفی، علیرضا، 1388)
تعریف عملیاتی: دانشجویان با حضورشان در فعالیت های فرهنگی دانشگاه بتوانند به صورت فردی دست به خلاقیت و نو آوری زده و کارهای فرهنگی خلاقانه انجام دهند. خلاقیت آن‏ها تحریک شده و انگیزش انجام کارهای فرهنگی در آن‏ها بوجود آید. که به وسیله سوالات شماره 1تا 12 پرسش نامه سنجیده می شود.
6-4-مشارکت و همکاری گروهی:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *