فصل ششم – احکام و روند طراحی

ششم
احکام طراحی و روند طراحی
6-1- احکام طراحی :
به لحاظ نوع ساختمان ، فرم باید نمایانگر عملکرد باشد.
فرم بنا از دید بیرونی حالتی مجسمه وار داشته باشد، اما در عین حال از محیط پیرامون جدا نباشد.
ابعاد بنا باید بگونه ای باشد که با توجه به توپوگرافی سایت ، و با توجه به عملکرد بنا به عنوان نقطه شاخص شهری،خود مبلغ خود باشد.
ایجاد پلازای شهری در محوطه سایت و کشاندن عامه مردم به محل که باعث تحریک برای بازدید از فرهنگسرای موسیقی و تشویق برای حرکت افراد به سمت موسیقی می شود.
در داخل ساختمان، افراد بازدید کننده با فضاهای فراخ روبه رو شوند و در موارد نیاز در ارتفاع سقفها ایجاد تنوع شود (با استفاده از سقوف کاذب).
به توجه به الزامات و استانداردهای موجود، قسمت اداری باید به نحوی از مابقی مجموعه جدا باشد.(ارتباط آن ضعیفتر باشد).
تمامی اتفاقات خدماتی در لابی اصلی اتفاق افتاده و سهل الوصول باشند.
به جهت استفاده افراد ناتوان جسمی ملاحظات لازم از جمله آسانسور و پله های نرم، صورت گیرد.
تشخیص بخشهای نمایشگاهی (به جهت دسترسی و بصری) برای بازدید کننده سهل باشد.
به لحاظ اینکه نور و میزان آن در این مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار است، لذا به جهت کنترل نور ترجیح بر استفاده از نور مصنوعی و ایجاد حداقل نورگیرهای طبیعی است.
استفاده از فضای سبز مناسب ، به جهت تلطیف فضا و نیز ایجاد خط آسمان پیرامونی متعادل با ارتفاع بنا و ایجاد نسبت عرصه – فضای مناسب.
استفاده از آب به جهت استفاده از آنچه صدای طبیعت می نامیم و نیز نمایش رقص آب به همراه موزیک، متناسب با کاربری مجموعه و نیز استفاده از تأثیرات اقلیمی آن.
حفظ حریم و ایجاد مرز و در عین حال ارتباط آزاد بصری و فیزیکی با سایر قسمت های سایت (پارک پرواز) با ایجاد تیغه های عمودی در راستای دید و نیز کلونادها و رواق ها.
ایجاد فضای تعامل در محوطه باز جهت گفتگو، نواختن ساز و استفاده نمایشهای فضای باز.
دسترسی ها به محوطه اصلی سایت موزه علاوه بر پلکان توسط سطوح شیبدار با شیب ملایم نیز انجام شود.
دسترسی سواره به محوطه اصلی سایت موزه فقط جهت موارد ضروری است .
پارکینگ برای استفاده بازدیدکنندگان در قسمت شمال غربی پارک پرواز در نظر گرفته شده است و افراد از طریق مسیرهای نرم و اسپیرالی به محل موزه دسترسی دارند.
به جهت وجود کاربری های مشابه مثل مسجد و کتابخانه در محل سایت، از گنجاندن مجدد این کاربری ها در مجموعه خودداری شده و اصل بر استفاده از آنهاست.
نهایت سعی در استفاده از تشابهات موسیقی و معماری مطابق آنچه در مبانی نظری آورده شد، مانند نقطه سکون و مفصل در برابری با سکوت،جهت ایجاد اتمسفر مناسب و حس فضایی و بصری لازم، خواهد بود.
سیستم گردش هوا و تهویه مطبوع فضای داخلی ساختمان (با توجه به بازشوهای کم) از نوع چیلر یا هواساز انتخاب خواهد شد.
تأسیسات موتورخانه ای به دلیل ایجاد سر و صدا در زیر زمین ، و ورودی آن از بیرون ساختمان(به صورت مستقل)در نظر گرفته خواهد شد.
6-2- روند طراحی:
رسیدن به یک concept مناسب خود مستلزم طی کردن یک روند مبانی نظری مناسب می باشد. پس از مطالعه مبسوط پیرامون موسیقی- معماری و نحوه تبدیل و نقاط مشترک آنها به موضوع ” معماری، به عنوان ترجمه ای از موسیقی” “Architecture as a translation of music”در نهایت به فرم کلی فرهنگسرای مورد نظر میرسیم.
6-2-1- ايده و کانسپت اصلي
– کليد سل در موسيقي و نت هاي موسيقي
– پنج خط حامل در فرم پلان
– رهايي از افکار مادي و همراهي با موسيقي و رفتن به اوج

تصویر شماره 40 :روند طراحی بر اساس ایده ی اصلی

تصویر شماره 41 : روند طراحی بر اساس الگوی هندسی
تصویر شماره 42 : اسکیس اولیه طرح



قیمت: 11200 تومان

Author:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *