دسته‌بندی نشده

پايان نامه بررسی سیستم توزیع برای عملکرد کارآمد و سودآوری شرکت

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 ارزيابي کارايي کانال هاي توزيع با استفاده از روش تحليل پوششي داده ها

قسمتی از متن پایان نامه :

شبکه‌هاي توزيع عمده‌فروشي

تصميم درباره کانال توزيع و فروش کالا، از جمله مهمترين تصميماتي است که فراروي مديران قرار دارد. تصميم درباره توزيع کالا بر ساير تصميمات بازاريابي تاثير مستقيم مي‌گذارد. نبض يک شرکت در دست شبکه توزيع و فروش آن است، اما با همه اين شرايط اغلب شرکتها به کانال‌هاي توزيع کالاهاي خود توجه کافي ندارند و اين امر گاه عواقب زيانباري براي آنان به دنبال دارد و در مقابل، بسياري از شرکت‌ها با استفاده از سيستم‌هاي توزيع خلاق، به مزيت رقابتي دست يافته‌اند. (دهقان‌پور، 1385 : 69)

يکي از کانال‌هاي توزيع کالا، استفاده از عمده‌فروشي‌ها مي‌باشد. مزاياي استفاده از اين کانال عبارت است از:

–  هزينه هاي توزيع در اين روش پايين تر است و قيمت تمام شده کالا را کاهش داده و يا حاشيه سود خرده فروش را افزايش مي‌دهد.

– تعداد زيادي از شرکتها و مراکز پخش کوچک از طريق شبکه هاي توزيع عمده فروشي تامين مي‌شوند.

معايب استفاده از عمده‌فروش‌ها نيز عبارتند از:

–  به دليل شيوه هاي خاص نقد و نسيه در بازار، کالاها معمولاً بسيار پايين تر از قيمت واقعي خود به فروش مي‌روند و استراتژي‌هاي قيمت گذاري کالا را در کل بازار تحت الشعاع قرار مي‌دهند و به اصطلاح، کالا ذليل مي‌شود.

– شرکتها هيچ کنترلي بر شيوه هاي توزيع بازار ندارند.

– ريسک باز پرداخت وجه کالاي فروخته شده افزايش مي‌يابد.

– شبکه توزيع شرکت به صورت شبه انحصاري در اختيار بنکداران قرار مي‌گيرد که در بلند مدت براي شرکت خطرناک است و شرکت عملاً از مکانيسم توزيع کالا هيچ اطلاعي ندارد.

– شبکه توزيع عمده فروشي هيچ فشاري براي فروش کالاهاي شرکت به خود وارد نمي سازد و در صورت ضعيف بودن کالا به هر دليل، کالا را پس مي‌زند.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف اساسي تحقيق

برای بسیاری از شرکت‌ها، سیستم توزیع یک تصمیم اساسی برای ایجاد یک کسب و کار موفق است. سیستم توزیع برای عملکرد کارآمد و سودآوری شرکت فوق‌العاده مهم است. حال با توجه به وجود انواع کانال‌های توزيع سعی در بررسی و ارزيابي كارايي آن‌ها و انتخاب كانال توزيع كارا در شرکت کرانه تجارت بین‌الملل جهت افزايش ميزان فروش و سهم بازار نمودیم. برای این منظور شاخصه‌ای مهم جهت ارزيابي كارايي کانال‌های توزيع انتخاب سپس جهت مقايسه آن‌ها از روش تحليل پوششي داده‌ها ( DEA ) استفاده خواهد شد.

متن کامل پایان نامه ها در 40y.ir