دسته‌بندی نشده

تعیین کارايي کانال هاي توزيع با استفاده از روش تحليل پوششي داده ها-دانلود پايان نامه مديريت

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 ارزيابي کارايي کانال هاي توزيع با استفاده از روش تحليل پوششي داده ها

قسمتی از متن پایان نامه :

بيان مساله

تصميم‌گيري مهم‌ترین دغدغه هر مدير در فعالیت‌های حرفه‌اي است. به زعم بسياري از دانشمندان حوزه مديريت، تصميم‌گيري معيار ارزيابي عملكرد هر مدير است مديران در تصمیم‌گیری‌های خود به اطلاعات گوناگوني نياز دارند و مراحل مشخصي را براي دسترسي به اطلاعات طي مي‌كنند. يكي از مباني تصميم‌گيري براي مديران، ارزيابي عملكرد است كه آنان را در تصميم گرفتن هدايت مي‌كند.  (دلگادو و همکاران، 2009)

چنانچه ارزيابي عملكرد به روش علمي انجام شده باشد، راهنماي مؤثري براي مديران در تصمیم‌گیری‌هاست. در بين انواع سازمان، از مهم‌ترین بخش‌هایی كه نياز شديد به ارزيابي عملكرد دارد، ادارات و سازمان‌های مرتبط با عموم است. اين مورد حتي در بحث مديريت دولتي نيز گنجانده شده است. اهميت ارزيابي عملكرد در اين سازمان‌ها تا آنجاست كه دولت‌ها طرح‌های متفاوتي همچون طرح تكريم ارباب رجوع و … را با صرف بودجه‌هاي گسترده، مورد توجه قرار داده‌اند. (عباسعلی، 1389)

تحلیل پوششی دادها یک معیار شعاعی ارزیابی کارایی است که فرض می‌کند یک واحد ناکارا جهت کارا شدن باید تمام ورودی‌هایش (خروجی‌هایش) را به یک نسبت کاهش (افزایش) دهد.

شرکت کرانه تجارت بین‌الملل در زمینه تولید سی دی و دی وی دی فعالیت می‌کند و از لحاظ حجم تولید در ایران در رتبه دوم قرار دارد (ماهیانه 5 میلیون عدد) با توجه به حجم تولید و رقابت شدید موجود با رقبای داخلی و خارجی یکی از معضلات و مشکلات این شرکت توزیع مستمر و قابل رقابت در بازار است، از این رو یکی از چالش‌های مدیران این شرکت انتقال کالاهای تولیدی خود به بازارهای هدف است.

سه کانال اصلی برای محصولات مدنظر است که هر کدام از ان‌ها مشکلات خاص خود را دارد:

الف. ارتباط مستقیم با مصرف کننده: به علت حجم تولید پایین شرکت که ماهیانه 5 میلیون عدد است از لحاظ اقتصادی بسیار پر هزینه است و به نوعی صرفه اقتصادی ندارد (هزینه بالا به خاطر تهیه تجهیزات سخت افزاری مثل انبار و ماشین‌های توزیع، استخدام ویزیتور و… است)

ب:ارتباط با عمده فروش:این روش به لحاظ گردش مالی بسیار مناسب است و دغدغه فروش را بسیار کم می‌کند اما عمده فروشان به خاطر قدرت بالای خود در بازار خواهان پوئن های بسیار بالایی هستند به طوری که سود دریافتی ان‌ها چند برابر سود حاصله شرکت می‌باشد از سوی دیگر این عمده فروشان پس از مدتی کار کردن خود را نماینده شرکت معرفی کرده و از برندهای شرکت سو استفاده کرده و در برخی اوقات به خراب کردن برند شرکت برای فروش بهتر محصولات وارداتی خود می‌پردازند.

ج:ارتباط با خرده فروشان:این روش نیز گردش مالی خوبی دارد از سوی دیگر وابستگی شرکت نیز به عمده

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف اساسي تحقيق

برای بسیاری از شرکت‌ها، سیستم توزیع یک تصمیم اساسی برای ایجاد یک کسب و کار موفق است. سیستم توزیع برای عملکرد کارآمد و سودآوری شرکت فوق‌العاده مهم است. حال با توجه به وجود انواع کانال‌های توزيع سعی در بررسی و ارزيابي كارايي آن‌ها و انتخاب كانال توزيع كارا در شرکت کرانه تجارت بین‌الملل جهت افزايش ميزان فروش و سهم بازار نمودیم. برای این منظور شاخصه‌ای مهم جهت ارزيابي كارايي کانال‌های توزيع انتخاب سپس جهت مقايسه آن‌ها از روش تحليل پوششي داده‌ها ( DEA ) استفاده خواهد شد.

متن کامل پایان نامه ها در 40y.ir