دسته‌بندی نشده

بررسی تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم – دانلود پایانامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :   مطالعه تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم

تکه ای از متن پایان نامه :

 

روایات خبر می­دهند که موالی به این پیشه­ها مشغول بوده اند: زرگری، قصابی، حجامت[1]، جولایی، پارچه فروشی، رختشویی، آهنگری، نجاری، و ساخت تخت و صندلی، بنایی، خرازی و کفاشی، دباغی، عطرگیری و عطرفروشی، آجرپزی، مومیایی گری، تیرتراشی، آرایشگری، آشپزی، فالگیری و طبابت، نعلبندی، کوزه گری، سرکه گیری، سراجی و گِلکاری[2]. عرب اموی می­گفت سایر ملل عموما برای حمالی و کناسی و خدمت­گزاری و انجام کارهای پست آفریده شده اند[3]. هشام بن عبدالملک در ساختن کاخ و باغ« خربه المفجر» در دمشق همین کار را انجام داد، حتی این کاخ که رو به مشرق دارد و مشرف بر حیاطی با استخری آراسته می باشد، به شیوه و سبک ایرانی دارای طاقی کمانی می باشد، که به یک حیاط اندرونی باز می­گردد.[4]یعنی از همان روشی بهره گیری شده که ایرانیان در ساختن آثار دوره ساسانی بهره گیری می­کردند.

در تمام دوره­ی اموی اعراب در عراق و ایران اشتغال خاطرشان عبارت بود از: جنگ­های داخلی بین احزاب و حکومت، و جنگ­های خارجی با طوایف و اقوام غیرمسلمان- مخصوصا در سرحدات شرقی. اشتغال به جنگ و سپاهی­گری آنها را از در نظر داشتن هر امر دیگر مانع می آمد به علاوه به در زمان پیامبر(ص) نیز موالی مدینه مسئول وارد کردن حبوبات از شام به مدینه بوده­اند.[5] زیرا که اعراب به مرور زمان به خاطر نعمات حاصل از تصرف شهرها و کشورها و کسب غنائم بی­شمار رو به تن آسایی رفتند و کم کم تجارت را کنار گذاشتند این امر را موالی برعهده گرفتند.

روایات اوضاع اقتصادی موالی تجارت پیشه و پیشه وران را مطالعه کرده و نشان داده­اند که گروهی از ایشان ثروتمند بوده­اند مانند ابونافع مولای عبدالرحمن بن ابی بکره[6] و اهل بصره، حمران بن ابان مولای عثمان بن عفان و اهل بصره، عبدالله بن ابی­فروه مولای عثمان بن عفان که در مدینه ساکن بود[7].

از سخن زفر بن حارث پس از درگیری مرج راهط که گفت: «مولای ما کشته گردید، من به خاطر هیچ یک از فرزندانم چنین خشمگین نشده بودم که به خاطر مولای خودم خشمگین شدم و این به دلیل نفقه­ام بود» می­توان فهمید عده­ای از موالی با اعراب ارتباط­ی اقتصادی خوبی داشتند و هر یک از طرفین از دیگری بهره گیری می­برده می باشد.[8]

اوضاع اقتصادی این قشر از موالی تجارت پیشه که طبقه اجتماعی جدیدی را میان اعراب تشکیل می­دادند رضایت بخش و شاید هم از مولاهای عرب خود بهتر بود. موالی تجارت پیشه، با لشکریان در غزوات و[1]. عسقلاني، ابن حجرشهاب الدين احمد بن علي بن محمد بن محمد بن علي ، الاصابه في تمييز الصّحابه، بيروت: دارالکتاب العربي ، ج4، 1928م، ص 74، 115،102.

[2]. جوده، جمال، اوضاع اجتماعي- اقتصادي موالي در صدر اسلام، ترجمه مصطفي جبّاري و مسلم زماني، تهران: نشر ني، چ دوم، 1383، ص115-117.

[3]. همايي، جلال الدين، شعوبيه، اصفهان: کتابفروشي صائب، 1363، ص26.

[4]. پرايس، کريستين، تاريخ هنر اسلامي، ترجمه مسعود رجب نيا، تهران: شرکت نشر علمي و فرهنگي، چ دوم، 1364، ص16.

[5]. همان، ص120

[6]. ابن قتيبه، المعارف، تحقيق ثروت عکاشه، قاهره: بي­نا، 1960م، ص177.

[7]. جهشياري،  محمد بن عبدوس، کتاب الوزراء و الکتاب، پيشين، ص44و 45.

[8]. بلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر، انساب الاشراف، ج5، ص142.

 مطالعه تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

 

متن کامل پایان نامه ها در 40y.ir