دسته‌بندی نشده

پايان نامه کارشناسي ارشد:تاثیر مولفه های فطریات احساسی مشتری­مداری از دیدگاه اسلام

 پایان نامه ارشد

عنوان کامل پایان نامه :

 طراحي الگوی مؤلفه‌های فطری مشتری ‌مداری از دیدگاه اسلام

قسمتی از متن پایان نامه :

. معنای فطرت

در قرآن ماده «ف ط ر» مکرر آمده است، مانند: «فطرهن»[1]، «فاطر السماوات و الارض»[2]، «اذا السماء انفطرت»[3] ، «منفطر به»[4] و … که همه جا در مفهوم این کلمه، ابداع و آفرینش بدون سابقه مشاهده می­شود. خود لغت «فطرت» فقط در یک آیه در مورد انسان و دین آمده است «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّه»[5] با توجه به این که وزن «فعله» در زبان عربی دلالت بر نوع و چگونگی دارد، جمله فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا یعنی آن گونه خاصی از آفرینش که خدا به انسان داده، و لذا فطرت انسان یعنی «ویژگی­هایی در اصل خلقت و آفرینش انسان».

ابن­عباس می­گوید : من معنی فطرت را در قرآن نفهمیده بودم تا اینکه مشاهده کردم که دو اعرابی درباره چاه آبی دعوا داشتند و یکی از آنها گفت: «انی فطرتها»، یعنی من ابتدا آن چاه را حفر کردم . از اینجا فهمیدم که فطرت یعنی خلقت صد در صد ابتدایی در انسان که در غیر انسان سابقه ندارد (مطهری،1369،ص18).

 

2.6.3.2. تفاوت سه لغت طبیعت، غریزه و فطرت

ویژگی­های ذاتی در اشیای بی­جان و یا نباتات را «طبیعت» یا «طبع» می­نامیم، مثلا می­گوییم طبع اکسیژن این است که قابل احتراق می­باشد. البته واژه طبیعت را در حیوانات و انسان­ها هم بکار می­بریم، ولی در جنبه­هایی که با بی­جان ها مشترکند. لغت غریزه بیشتر در مورد حیوانات و کمتر در مورد انسان به کار می­رود، ولی در مورد جماد و نبات به هیچ وجه بکار برده نمی­شود. البته ماهیت غریزه کاملا روشن نیست ولی همین قدر می­دانیم که یک حالت نیمه­آگاهانه و غیر­اکتسابی است که راهنمای حیوانات در زندگیشان می­باشد. این حالت در انسان­ها نیز تا حدی وجود دارد. در مورد امیال غریزی، انسان به خود میل یک نوع آگاهی حضوری دارد، اما به خود این آگاهی کوچک­ترین توجه و علمی ندارد و به خاطر همین است که گفتیم غریزه حالتی نیمه­آگاهانه است.

اما لغت فطرت فقط در مورد انسان بکار برده می­شود. فطرت نیز مانند طبیعت و غریزه، یک امر تکوینی و غیراکتسابی است، اما از غریزه آگاهانه­تر است، یعنی انسان یک سلسله فطریات دارد و می‌داند که چنین فطریاتی دارد. فرق دیگر فطریات با غریزه این است که غریزه در حدود مسائل مادی زندگی حیوانی است، اما فطریات مربوط به مسائل ماورای حیوانی است (مطهری، 1369، صص29-30).

 

[1]سوره مبارکه انبیاء، آیه 56

[2] سوره مبارکه فاطر، آیه 1

[3] سوره مبارکه انفطار، آیه 1

[4] سوره مبارکه مزمل، آیه 18

[5] سوره مبارکه روم، آیه 30

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوال اصلی و اساسی که در این رابطه برای پژوهش مطرح می‌باشد این است که:

  1. مولفه های فطری مشتری­مداری از دیدگاه اسلام کدامند و چه رابطه‌ای با هم دارند؟

سولات فرعی:

  1. مولفه های فطریات ادراکی مشتری­مداری از دیدگاه اسلام چیستند؟
  2. مولفه های فطریات احساسی مشتری­مداری از دیدگاه اسلام چیست؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : طراحي الگوی مؤلفه‌های فطری مشتری ‌مداری از دیدگاه اسلام  با فرمت ورد

متن کامل پایان نامه ها در 40y.ir