دسته‌بندی نشده

پایان نامه ویژگی¬های اجتماعی گردشگران و نوع انتخاب گونه¬های گردشگری

تحصیلات و گردشگری

علاوه بر درآمد تحصیلات هم عاملی بسیار مهم به حساب می­آید که با مسافرت رابطه­ای بسیار قوی دارد. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده­ است، نشان می­دهد که با بالا رفتن میزان تحصیلات فرد، تمایل او به سفر بیشتر می­شود. حتی در میان جوانان هم، تحصیلات دانشگاهی موجب می­شود که درصد بیشتری از افراد در پی کسب تجربه­های جدید و یافتن فرصت­هایی برای شناخت بیشتر خود برآیند. بنابراین گروه مزبور احساس می­کند اگر نتواند به تنهایی (از نظر مالی) از عهده چنین سفری برآید دولت باید آن­ها را در این راه یاری کند و یارانه پرداخت نماید (همان، 1388: 185).

 

-­ رسانه و گردشگری

تأثیر محسوس تلویزیون افزایش ساعاتی است که افراد در خانه می­گذراند و از آن مهم­تر، توزیع خاص این زمان است: ملاحظه می­شود که ساعات بیشتری در شب در خانه می­گذرد. در عوض، ساعاتی که در روز در خانه صرف می­شود، کاهش می­پذیرد. بلسون معتقد است که علیرغم چنین پدیده­ای در خانواده­های پرجمعیت، حجم کلی زمان صرف شده در خانه بعد از ورود تلویزیون کاهش می­پذیرد و علت آن، به نظر همین نوسنده، این است که در چنین     خانواده­هایی، نوجوانان بیشتر ترجیح می­دهند با دوستی به گردش بروند تا آنکه خود را در اطاقی محبوس سازند.

بررسی­هایی که در فرانسه توسط «انجمن اولیا» صورت گرفته است، همین امر، یعنی توجه کم­تر جوانان را به تلویزیون نشان می­دهد. بی­شبهه، علت این عدم توجه را باید در این دانست که برنامه­های تلویزیونی را در وسیله­ای برای ثبوت تسلطو ارجحیت نسل بزرگسال         می­پندارند. لیک، این عدم توجه عمومیت ندارد. در انگلستان، گورر نشان می­دهد که 47 درصد کودکان بعد از ورود تلویزیون به خانه، زمان بیشتری را در آن صرف می­کنند (کازنو[1]، 1384: 151).

-­ قومیت و گردشگری

در زبان محاوره و دنیای گردشگری این عبارت، مترادف با واژه­ی نژاد در نظر گرفته می­شود. همانگونه سایکس[2] (2001) اظهار می­کند، شواهد ژنتیکی و جزئی زیادی وجود دارد که نشان       می­دهد تمایز نژادی قدیمی میان آسیایی­ها، قفقازی­ها (سفید­پوستان) و سیاه­پوستان چندان محسوس نیست ودر حقیقت این تفاوت­ها چیزی جز طبقه­بندی­ها ساده و جامع نیستند. با این وجود در محافل دانشگاهی در برخورد با نژاد و قوم­گرایی به عنوان متغییر علوم اجتماعی، شاهد حساسیت­ها و واکنش­های متضادی هستیم.  به خصوص دیدگاهی وجود دارد که بیان می­کند تکیه بر« نژاد » به عنوان یک متغییر، باعث می­شود تا از متغییرهای مهم­تری مثل فقر، فرصت­های آموزشی و بهداشت غافل شویم. مطالعه در زمینه­ی تفاوت جنسیتی درگیر قید و بند چندانی نیست، ارایه­ی نیمرخی از نیازهای افراد سنین مختلف ارزشمند است، اما محققان باید توجه داشته باشند که ایجاد ارتباط بین  « نژاد»  و« قومیت»  ممکن است باعث بروز دیدگاههای تبعیض آمیزی شود.  در واقع سنت رفتاری خاصی  راجع به سفر سیاهان آمریکایی، بومیان تایوانی و تامیل­های سریلانکا کشف نشده است. البته اسثنائاتی مثل کار فن[3] (1994) در مورد هزینه­ی سفر خانوارهای آمریکایی اسپانیایی تبار و آسیایی تبار، کار استیفنسون و هیوگس[4] ( 1995) در مورد جوامع آفریقایی- کارائیبی[5] بریتانیا و کار ته­ئی و لسکرک [6] (2003) در مورد جاذبه­ی گردشگری کشتی­های تفریحی برای اقلیت­های قومی وجود دارد. امکان انجام مطالعات گردشگری جدید و مهم در ادامه­ی کارهای انجام شده در مورد ترجیحات قومی برای گذراندن اوقات فراغت وجود دارد که فرصت­های تحقیقاتی مهمی را برای محققان و علاقه­مندان تجاری فراهم آورد (پیرس[7]، 1389: 65).

 

 

-­ چشم ­و هم چشمی و گردشگری

چشم و هم چشمي اصطلاحي است كه به نوع رفتار انساني در حوزه عمل اجتماعي اشاره دارد. با توجه به مسأله رقابت كه در اين اصطلاح نهفته است، اشخاص براي دست يابي به اهداف رقابتي، دست به انواع و اقسام كارهايي مي زنند كه در چشم ديگري بزرگ نمايند و به نوعي خودنمايي كرده و برتري و چيرگي خويش را نشان دهند. چشم پركني و برتري جويي هدفي است كه در اين نوع رفتار مي توان شناسايي كرداز جمله جامعه شناسانی که به این موضوع پرداخته اند وبلن می باشد تورشتاين وبلن[8]، يکي از صاحب­نظران پيشگام در اين عرصه، فراغت را به عنوان موضوعي مستقل مطالعه و تبيين کرده و درباره­ي تغيير نقش و کارکرد فراغت در جامعه­ي جديد نظريه­پردازي کرده است. در نظريه­ي او مصرف و فراغت چشمگير (و نمايشي)، راهي است براي نماياندن منزلت و موقعيت اجتماعي براي اينکه انسان­ها در چشم ديگران برتر جلوه کنند و براي خودشان نيز ارزش بيشتري قائل شوند. آداب و روش­هاي زندگي طبقات بالا با فراغت و مصرف چشمگير توأم است. مصرف و فراغت چشمگير، لزوماً منحصر به افرادي نيست که براي دستيابي به مقام و موقعيت بلندمرتبه با ديگران رقابت مي­کنند بلکه بستگان اين افراد از جمله همسران و خدمتگزاران آنها هم مي­توانند با اين نوع سبک زندگي و فراغت، منزلت سرورانشان را به نمايش بگذارند. به نظر وبلن، در جوامع مدرن، مصرف چشمگير (متظاهرانه) و سبک زندگي مبتني بر رفاه و فراغت، سراسر ساختار اجتماعي را فرا گرفته است. در چنين فرهنگ­هاي رقابت­آميزي، افراد طبقات پايين­تر تلاش مي­کنند تا با الگو قرار دادن سبک زندگي و فراغت طبقه بالاتر و تظاهر به فراغت­هاي مدرن به احترام و منزلت اجتماعي بيشتري دست يابند (وبلن ،1383: 71).

 

2-4-­

[1]– Cazeneube,gean

[2]– sykes

[3]– fan

[4]– Astyfnsvn & hyvgs

[5]– Afro- caribbean

[6]– lskrk

[7]– pierce

[8]– Veblen

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

متن کامل پایان نامه ها در 40y.ir