دسته‌بندی نشده

پایان نامه مولفه های فرهنگی موثر از بعد ارزشها بر مدیریت کارآمد بقاع متبرکه

مقدمه

بي شک بالاترين و والاترين عنصري که در موجوديت هر جامعه دخالت اساسي دارد، فرهنگ آن جامعه است. اساساً فرهنگ هر جامعه ، هويت و موجوديت آن جامعه را تشکيل مي دهد. با انحراف فرهنگ، هر چند جامعه از بعدهاي اقتصادي، سياسي، صنعتي و نظامي قدرتمند و قوي باشد ولي پوچ و ميان تهي است. اگر فرهنگ
جامعه اي وابسته به فرهنگ غرب باشد، ناچار ديگر ابعاد آن جامعه به جانب مخالف گرايش پيدا مي کند و بالاخره در آن مستهلک مي شود و موجوديت خود را در تمام ابعاد از دست مي دهد .

بقاع متبرکه از جمله آثار و ارزشهایی هستند که به نوعی در ترویج فرهنگ اسلامی دینی و بسیاری از عناصر ارزشمند فرهنگی تاثیر مثبت دارند. به دليل جايگاه ويژه ايران و حمايت و پيروي راستين ايرانيان و ارادت خاص آنان به ساحت مقدس ائمه معصومين (ع) و فرزندان و نوادگان آنان، کشور ما از ديرباز مأمن و مأواي امامزادگاني بوده که از دست خلفاي جور زمانه مجبور به هجرت مي شوند يا آنکه جهت نشر معارف و فرهنگ غني اسلامي به سرحدات ايران مي آمدند . آثار و برکات وجود اين ذوات نوراني و مقدس نه تنها در زمان حضور آنان بلکه پس از شهادت يا وفات ايشان نيز استمرار مي يافته و مأمن مؤمنان و دوستداران راه حقيقت مي شده است. در ايران در کنار اعتقاد راسخ ايرانيان به مقام و منزلت مجاوزان آن اماکن مقدس و اعتقاد ايشان به فرهنگ و معارف غني اسلامي چنان ظرفيتي در اين اماکن ايجاد کرده است که با يک برنامه ريزي صحيح و علمي مي توان اين اماکن را به قطب هاي فرهنگي کشور تبديل نموده با استفاده از ظرفيت هاي آن، در جنگ نرم عليه دشمن موفق بوده و در برابر تهاجم فرهنگي به خوبي ايستادگي کرد. اما با وجود گرايش گسترده شيعيان به حرم مقدس امامزادگان در ايران و همچنين با وسعت و گستردگي فراواني که دارند تاکنون به عنوان اماکن فرهنگ ساز ، کمتر مورد توجه و برنامه ريزي قرار گرفته اند. بررسي کارکردهاي معنوي و فرهنگي مستقيم و غيرمستقيم حضور امامزادگان در ايران، مي تواند از ديدگاه موافقان و مخالفان مورد بررسي قرار گيرد که از  ديدگاه موافقان ، کارکردها و ظرفيت هاي علمي و فرهنگي مختلفي اعم از شفا دادن، ايجاد کتابخانه، درمانگاه، موسه هاي خيريه، حوزه هاي علميه و غیره را مي تواند شامل شود که باعث تحول و اثرگذاري در جامعه مي شود. مردم ايران ، اهل ذوق ، هنر و معماري بودند و بناهاي زيبايي را بر مدفن اين امامزادگان بنا نهادند که مظهر ظهور و بروز هنرهاي مختلفي شد و اين جنبه نيز به خودي خود جاي تأمل و غور فراوان دارد. از جمله خواص بقاع علاوه بر جنبه هنري مي توان به جنبه هاي اعتقادي، فرهنگي، اجتماعي و رواني مکنون در آنها اشاره کرد. گردشگري اين امامزادگان نيز منتج به ايجاد هويت ملي و ديني و همبستگي ملی و ايجاد محبت و الفت ميان اقوام مختلف مي شود.

 

2-2- تعریف بقعه متبرکه و امامزادگان[1]

بقعه متبرکه مدفن امامزادگان (کليه افرادي که با يک يا چند واسطه به امام معصوم (ع) منسوبند.) مي باشد که در طول تاريخ در اثر جنگ يا علل مختلف به شهادت رسيده اند يا پس از وفات در آنجا دفن شده اند و به مرور زمان مدفن انها تبديل به زيارتگاهي براي دوستداران مکتب اهل بيت (ع) شده است. مدفن برخي علماي بزرگ نيز به تسامح گاهي شامل اين طرح خواهد بود. (شریفی و قاسمی سعادت آبادی ،1392: 16).

استفاده از ذریه پیامبر اکرم(ص) در زمانیکه بین مسلمانان و شیعیان حیات ندارند؛ همانا رفتن به زیارت بُقاع و مراقد منوره این بزرگواران است که نشانه عشق و علاقه زائرین به پیامبر اکرم(ص) و ذریه آن حضرت می باشد. اصل مسئله مشروعیت زیارت قبر بزرگان دین، از جمله مسائل مسلّم نزد همه فرقه‌های اسلامی است. ائمه بزرگوار شیعه، همواره به زیارت قبر پیامبر اسلام(ص) و ائمه قبل از خود مشرف می‌شدند و زیارت نامه‌هایی نیز برای زیارت، از ایشان نقل شده که در کتاب پر ارج مفاتیح‌الجنان آمده است. صدور این زیارت نامه‌ها گواهی روشن بر مشروعیت و نیز انجام زیارت از سوی معصومین است. مقبره های مذهبی در مقایسه با سایر بناهای اسلامی (به جز مساجد) از اعتبار ویژه ای برخوردار بوده، مورد توجه عام هستند. کمتر شهر یا روستایی در ایران است که سهمی از چنین بناها  نداشته باشد هر چند اکثر مناطق ایران امامزاده دارند، اما پیامبران الهی مدفون در ایران بسیار کم هستند.

[1]Definition holy shrine and Imamzadeh

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

متن کامل پایان نامه ها در 40y.ir