دسته‌بندی نشده

پایان نامه بررسی ارتباط تسهیل شرایط با رفتار استفاده از رایانه

مديريت فناوري اطلاعات

عموماً منتقدان فناوري، به سه دسته بندي مختلف تقسيم مي شوند:[1]

  • افرادي كه فناوري را در هر شكلي، افزايش تسلط انسان بر طبيعت مي دانند.
  • افرادي كه از فناوري هاي جديد مي نالند و آن را شكل خاصي از مذلت، و بي هويتي بشر مي دانند.
  • سرانجام،‌افرادي كه به نظر آنها فناوري بي طرف است و معنادار بودن آن بستگي به استفاده و به كارگيري نوع بشر از آن دارد.

ديدگاه نويسنده به سومين دسته بندي گرايش دارد. به بيان ديگر ارزش هاي فناوري اطلاعات وارتباطات بستگي به نحوه استفاده انسان از آن دارد به طور طبيعي فناوري بر ارزش هاي سياسي و اجتماعي جامعه اي كه از آن فناوري استفاده مي كند تأثير مي گذارد كه به نوبه خود مي تواند بر  بهره وري سازمان هاي آن جامعه نيز مؤثر باشد. به علاوه با فناوري سيستم هاي خبره، مديران توانايي انجام كارهاي مختلفي را دارند كه در گذشته توسط ديگران انجام مي شد. براي مثال سيستم هاي تشخيص خبره مي توانند بهره وري تعمير و نگهداري را افزايش دهند. هر فناوري جديد نياز به آموزش و تعليم دارد. سيستم هاي خبره هم به عنوان يك فناوري جديد از اين قاعده مستثني نيستند. آموزش و تعليم كليد صنعتي شدن مبتني بر دانش است. گرچه فناوري سيستم هاي خبره مي تواند از امر آموزش خود نيز سهيم باشد. اين فناوري مي تواند شيوه هاي جديد آموزش يادگيري را معرفي كند. (تدين و تهراني، 1380، ص 523-521)

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) از جمله فناوری های نوینی محسوب می شود که فضای سازمانی، صنعتی و پیرامونی ما را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. تا چند دهه پیش تصور اینکه این فناوری تا این حد فضای کسب و کار و زندگی پیرامونی ما را تحت تأثیر قرار دهد، کمی دور از ذهن به نظر می رسید،  اما هم اکنون با گسترش روز افزون این فناوری حتی در جامعه ای مانند ایران که هنوز تا رسیدن به استانداردهای لازم بهره گیری از فناوری اطلاعات فاصله زیادی دارد، مشاهده می کنیم که این فناوری وارد حوزه زندگی روزانه ما شده است و روز به روز تدثیرپذیری ما از این فناوری افزایش پیدا می کند. (ایمانی و همکاران، 1390، ص 52)

در بيست سال اخير، فناوري اطلاعات و ارتباطات نقش قابل توجهي را در بهبود امور حرفه اي و شغلي ايفا كرده است. بشرامروز جامعه اي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات را تجربه مي کند كه از           ويژگي­هاي خاص خود برخوردار هستند.زندگي در دنياي جديد نيازمند شناخت كامل و كسب مهارتهاي استفاده از اين تكنولوژي هاست و بدون داشتن چنين ابزاري، رقابت و زندگي بسيار مشكل خواهد بود و منجر به از دست رفتن فرصتهاي فراواني در زندگي روزانه افراد و جوامع مي شود. سازمانها نيز بايد جهت بكارگيري و استفاده بهينه از فناوري اطلاعات و ارتباطات زمينه سازي لازم و مطلوب را داشته باشند تا بتوانند در اين راه، گامهاي مهم و صحيح را در عرصه پيشرفت و ترقي طي نموده و موجبات ادامه حيات سازماني را فراهم نمايند. (بهاری و همکاران، 1389، ص 2)

در دنیای فعلی، فناوری اطلاعات خمیرمایه توسعه انسانی در سازمان و جامعه است و محورهای اساسی توسعه منابع انسانی و ماهیت آن را نیز متناسب با نیاز جامعه و انسانها تعیین می کنند. در فرآیند فناوری اطلاعات، دائماً اطلاعات تولید، پردازش، توزیع و مدیریت می شود. بنابراین فناوری اطلاعات زمانی حلال مشکلات خواهد بود که در خدمت توسعه و پرورش انسانها قرار گرفته و  قابلیت های انسانی با هم تلفیق و به توسعه و بهره وری منجر گردد. (ایمانی و همکاران، 1390، ص 57)

كاربرد فناورى اطلاعات در سازمان ها نيازمند ملاحظات مختلفي مى باشد كه در اين ميان مى توان به ملاحظات فرهنگي، فني، مديريتي و شغلي اشاره نمود. در بسياري از شركت هاى پيشرو در زمينه به كارگيرى فناورى اطلاعات، در درون سازمان و در سيستم روابط برون سازماني خود، قبل از فراهم نمودن زيرساخت هاى فني دست به فراهم نمودن زيرساخت هاى انساني و سازماني زده اند. زيرساخت هاى انساني و سازماني شامل فرهنگ مناسب به كارگيرى فناورى اطلاعات در سازمان، مديريت و راهبري مناسب فناورى اطلاعات، ساختار سازماني كارا و تناسب شغل و ويژگى هاى حرفه اي كاركنان با استفاده از فناورى اطلاعات مى باشد. (اکبری و اسماعیل زاده، 1392، ص 6)

[1] – zuboff

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

متن کامل پایان نامه ها در 40y.ir