دسته‌بندی نشده

پایان نامه آمادگی بین سازمانی سازمان های کوچک و متوسط برای استفاده از بازارهای الکترونیکی

مقدمه

در سال­هاي اخير اهميت و نقش صنايع كوچك و متوسط در كشورهاي صنعتي و حتي كشورهاي درحال توسعه رو به افزايش است. با ظهور فناوري­هاي جديد در توليد و ارتباطات در دو دهه اخير، تحولاتي در قابليت­هاي واحد­هاي صنعتي، روش­هاي توليد و توزيع و ساختار تشكيلاتي بنگاه­ها پديد آمده كه عموماًً بر اهميت واحدهاي كوچك و متوسط افزوده است. با توجه به اهمیت بنگاه­های کوچک و متوسط و نقشی که در توسعه صنعتی کشور و واکنش سریع به تغییرات و نیازهای متنوع بازار جهانی و توسعه صادرات ایفا می کنند، هماهنگی آنها با شرایط و خواسته­های بازار، از جمله به­کارگیری امکانات تجارت الکترونیکی و بازار الکترونیکی، یک ضرورت ناگزیر است (موحدی،1390).

حجم استفاده از فناوري اطلاعات به سرعت در حال گسترش است و اين امر اهميت این موضوع را نزد سازمان­ها بيشتر كرده است. فناوري اطلاعات به عنوان محور تشكيل جوامع اطلاعاتي، مورد توجه اكثر سازمان­ها قرار گرفته، به گونه­اي كه از جايگاه خاصي در برنامه توسعه برخوردار شده است. جوامع و سازمان­ها، به شرط آنكه قادر به توسعه دانش در بستر فناوري اطلاعات و ارتباطات باشند، می­توانند به توسعه خود اميدوار باشند. بدين منظور جوامع و سازمان­ها در زمينة ورود به عرصه­هاي مختلف ديجيتال در حال برنامه­ريزي هستند و ارزيابي از آمادگي براي سنجش ميزان و سطح موفقيت آنها از اهميت ویژه برخوردار است (موحدی و یاقوتی،1388).

برخی سازمان­ها بدون آماده کردن پیش­نیازهای لازم، به استفاده از تجارت الکترونیکی و بازارهای الکترونیکی روی آورده­اند که باعث ایجاد مشکلات عدیده­ای برای آنها شده است. به­خصوص در مورد بنگاه­های کوچک و متوسط با توجه به بنیه مالی پایین، چنانچه در استفاده از بازارهای الکترونیکی دچار مشکل شوند، تاثیر این مشکلات بر آنها بیشتر خواهد بود. بر این اساس لازم است ابتدا میزان آمادگی بنگاه­ها برای شرکت در بازارهای الکترونیکی در ابعاد مختلف سنجیده شود و چنانچه آمادگی لازم برای استفاده از این بازارها را داشتند، به دنبال آن بروند تا از شکست آنها جلوگیری شود و در صورتی­که آمادگی لازم در برخی ابعاد وجود نداشت، به بهبود و مهیا نمودن پیش­نیازهای لازم بپردازند (یزدانی،1389).

بر این اساس در بخش اول برای بررسی ادبیات موضوع ابتدا گذری بر مفاهیم پایه موضوعی در حوزه تجارت الکترونیکی خواهد شد و پس از آن به­طور خاص به بررسی بازارهای الکترونیکی به عنوان یکی از زیربخش­های مهم و در حال توسعه و زیر ساخت اصلی تعاملات تجاری تحت وب تجارت الکترونیکی پرداخته می­شود. هم­چنین مدل­های مطرح موجود در حوزه اریابی آمادگی الکترونیکی مورد بررسی قرار می­گیرد. در ادامه با مروری بر شرکت­های کوچک و متوسط و مفاهیم مرتبط با آن، به بررسی شرکت­های کوچک و متوسط در صنعت فرش کشور و نقش تجارت الکترونیکی و بازارهای الکترونیکی در آن پرداخته شده و در بخش دوم، مهم­ترین پژوهش­های داخلی و خارجی انجام شده مرتبط با موضوع تحقیق را با دیدگاه انتقادی مورد بررسی قرار می­گیرد.

2-2. تجارت الکترونیکی[1]

به­كارگيري نوآوري­هاي فناوري در زمينه­هاي تجاري تأثيرات شگرفي داشته است .به­كارگيري نوآوري­هاي فناوري نوعي تغيير است كه بر فراگردها و اجزاي نظام تجاري تأثيرگذار بوده و جهت اين تاثيرات نيز معمولا مثبت است. يكي از نوآوري­هاي مذكور به­كارگيري ابزارهاي الكترونيكي و به­ويژه اينترنت در نظام تجاري است. اين نوآوري و تغيير كه تجارت الكترونيكي نام دارد، مزاياي متعددي براي سازمان­ها به همراه دارد، به همين دليل بسياري از شركت­ها نسبت به استفاده از آن تمايل دارند (حاج کریمی و عزیزی،1387(.

به­كارگيري تجارت الكترونيكي اكنون يك گزينه اختياري نيست، بلكه نوعي اجبار است و شركت­ها ناگزير از به­كارگيري آن هستند. اگر­چه بیشتر مبادله­های تجاری هنوز از طریق مجاری مرسوم انجام می گیرد، شمار مصرف­کنندگان و موسسه­های بازرگانی که در حال استفاده از اینترنت برای تجارت الکترونیکی هستند، رو به افزایش است. براي شناسايي عوامل موثر بر به­كارگيري تجارت الكترونيكي ابتدا بايد مفهوم تجارت الكترونيكي را شناخت (seyal et.al,2004).

منظور از تجارت الکترونیکی، استفاده از اینترنت و وب برای انجام تجارت است. به­عبارت کلی­تر، تجارت الکترونیکی یعنی اینکه تبادلات تجاری را به­صورت دیجیتالی بین سازمان­ها و افراد انجام دهیم. یعنی انجام تبادلات از طریق اینترنت و وب. تجارت الکترونیکی فرایند خرید و فروش کالاها به­صورت الکترونیکی می­باشد و از تراکنش­های کسب و­کار رایانه­ای، اینترنت و دیگر فن­آوری­های شبکه­ای دیجیتالی استفاده می­کند. تجارت الکترونیکی شامل بازاریابی، پشتیبانی مشتریان، تحویل و پرداخت می­شود (Laudon,2010). تجارت الكترونيكي، خريد و فروش از طریق اینترنت است (Chaffy,2002).

OECD[2] نیز تجارت الکترونیکی را بدین صورت تعریف می کند: تجارت الكترونيكي مبادله الكترونيكي است كه خريد يا فروش كالاها و خدمات بين شركت­ها، افراد، دولت­ها و ساير بخش­هاي عمومي و خصوصي را شامل شده و از طريق شبكه­هاي كامپيوتري هدايت مي­شود. يكي از محققان بيان مي­دارد «تجارت الكترونيكي عبارت است از فناوري ، پردازش و عملياتي كه در زمان مبادلات تجاري به­صورت خودكار در شبكه­ها و با استفاده اطلاعات صورت مي گيرد» (Hiratsu,2002).

[1] Electronic commerce

[2] Organization for Economic Cooperation and Development(OECD)

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

متن کامل پایان نامه ها در 40y.ir